Permalänk
Medlem

linux -> musikspelare?

Har en p3:a som bara står och skräpar, så jag har lust att lattja lite med den och testa lite olika saker. Just nu är slackware installerat.
Men i vilket fall så tänkte jag fixa in något kul program till den som endast är till för ljuduppspelning (mp3, wma, ogg, flac etc), och som vanligt är sweclockers ett bra forum att fråga efter sådant.

Så, vet ni något bra program/os/skrivbordsmiljö för linux som endast är till för ljuduppspelning?
Tänker mig något i stil som MythTV för musik, eller iTunes. Gränsnitt som är snyggt, enkelt och bra. Skulle vara mysigt att bygga om lådan, fixa en liten platt skärm och sen fixa in allt brevid stereon.

Permalänk

Tänkte skirva xmms men det komm jag på att du inte sökte

Geekboxs används för mediaspelning, har aldrig sett det men kanske komma till andvändning?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Geekbox har jag använt endel, men det är väl mest för videouppspelning. Gränsnittet är väl också lite för simpelt för mitt ändamål.

Permalänk
Medlem

Hmm, mpd (musicpd.org) kanske är något?
Det är en daemon man lägger på datorn, sen finns en hel uppsjö med klienter att ansluta till daemonen med - allt från php- till mac os X-baserade klienter finns det (min personliga favorit är nog ncmpc), vilket gör att du inte ens behöver koppla in en skärm i datorn.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Rythmbox, eller "Musikspelare" som den heter på svenska liknar ju iTunes väldigt mycket.
Fast jag saknar vissa funktioner i den, men du kan ju kolla in det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra virtxmms + någon frontend(xcplay,xmms-curses)

funkar bra då den tar allt som xmms tar

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

skulle vilja ha en deamon baserad musikspelare som man kan komma åt via en desklets. Nån som har nått passande?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

mpd har säkert en sån, kolla

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Rythmbox, eller "Musikspelare" som den heter på svenska liknar ju iTunes väldigt mycket.
Fast jag saknar vissa funktioner i den, men du kan ju kolla in det.

Va? Den heter Rhythmbox, sedan vad din dist har döpt den till i sina menyer är en annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
skulle vilja ha en deamon baserad musikspelare som man kan komma åt via en desklets. Nån som har nått passande?

http://gdesklets.gnomedesktop.org/categories.php?func=gd_show...
http://gdesklets.gnomedesktop.org/categories.php?func=gd_show...

De är för MPD.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Va? Den heter Rythmbox, sedan vad din dist har döpt den till i sina menyer är en annan sak.

http://gdesklets.gnomedesktop.org/categories.php?func=gd_show...
http://gdesklets.gnomedesktop.org/categories.php?func=gd_show...

De är för MPD.

Med risk för att vara petig så heter den faktiskt Rhythmbox
Finns för övrigt även en adesklets mpd frontend

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, oj.

Och ja, det finns det, dock läste jag det som gdesklets istället för desklets. =/

/me går och putsar glasögonen

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju testa Zinf om man vågar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Finemang. Ska kolla lite på de olika alternativen, måste bara kicka igång nätverkskortet som inte verkade funka.

Permalänk
Medlem

Quod Libet är en python/gtk-baserad musikspelare som jag kör med. Kolla upp den:
http://www.sacredchao.net/quodlibet

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

köra mpg321 i en screen kanske?
Vad vet jag så har jag hemma ivarje fall fast ej på en egen dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle köra mpd och sen ansluta med pympc från min WS. Screenshot: http://img261.imageshack.us/my.php?image=xfce0905052zs.png
(har inte prövat den men den ser fin ut )

Permalänk
Medlem

När det gäller iTunes-liknande spelare tycker jag amaroK är riktigt bra. Kan vara ett tips.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
När det gäller iTunes-liknande spelare tycker jag amaroK är riktigt bra. Kan vara ett tips.

Som ni antagligen märker på att KDE-utvecklarna är så fyndiga att dom skriver K med versaler och byter ut C mot K så är amaroK KDE-baserad och kräver att man har lite KDE-libs.

Detta gör väl att den blir rätt systemkrävande om man inte kör KDE, eller?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd

XMMS är nog bäst.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog säga amorak. Det är nog den bästa musikspelaren jag någonsin använt. Trevligt interface, fint pluginstöd och en massa annat gött.

Kräver dock att ens musiksamling är korrekt taggad om upplevelsen ska vara optimal.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med MPD och ncmpc som klient (även om jag ibland drar igång netcat och använder den istället ). Mycket trevligt. Sedan är det bara att dra in icecast och vips så har du en fin Mp3-server som streamar musik och är lätt att styra.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

There is only one ---> amarok <--- rent, enkelt, snyggt! Stöd för iPod och håller reda på en del statistik, kan hämta skivomslag, tipsa om grupper/låtar från audioscrobbler, hämta info om gruper/album/låtar från wikipedia, låttexter. Snabbt genom sqllite (eller mysql) om man har många mp3:or.

Om du har alla låtar på en server exportera dem med NFS (fungerar väldigt bra, SMB fungerar inte...) eller kör amarok på servern och pytsa ut grafiken via "ssh -X".

http://amarok.kde.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Som ni antagligen märker på att KDE-utvecklarna är så fyndiga att dom skriver K med versaler och byter ut C mot K så är amaroK KDE-baserad och kräver att man har lite KDE-libs.

Detta gör väl att den blir rätt systemkrävande om man inte kör KDE, eller?

Inte så mycket värre än alla gnomeprogram med ett "g" (gEdit etc.
Ett bra program är det iallafall, och bryr man sig om libs så får man skylla sig själv om man missar det.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Trivs ganska bra med amaroK jag också, trots att det är KDE-baserat.

I windows använder jag hellst Winamp, just med tanke på att jag ändå har 74 gb musik = ca 15000 låtar, men XMMS är väääldigt instabilt på min burk. Vet inte om det har med ljudmotorer eller nåt, men jobbigt är det.

Kör ubuntu, btw.

Permalänk
Medlem

Hickclub: prövat wine?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Har fixat in mpd + phpmp nu, och det är rätt fräscht. Ska nog testa det här ett tag och se hur flyter på. Att gömma undan datorn, koppla in i stereon och sen styra allt från en bärbar datorn via wlan känns väldigt mysigt

Permalänk
Hedersmedlem

parko: Mycket lätt att skriva en egen klient till det också, så det lär inte vara några problem att kunna manövrera den med fjärrkontroll.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har nu själv försökt mig på att installera mpd men får detta felmeddelande varje gång:

problems getting ao_driver_info you may not have permission to the audio device

Vad är fel???

EDIT: ja, jag är med i audio...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Har du i mpd.conf satt exakt vilken ljudenhet du vill använda?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem

Är _mpd med i audio?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.