Permalänk

Arch linux projekt

Hej!
IRC CHAT: #enlisy@ quakenet

Nu har detta projekt bytt skepnad ist för enkelt skall vi göra ett helt annat projekt. Det skall vara baserad på arch och ska ha pacman som paket system. Jag samarbetar med Enlisy så det är ungefär samma sak. Här kommer lite fakta:

Grund: Arch
Pakethantering: Pacman
WindowsManger: Xfce
Mål med projektet: ?
Svårighets grad på färdigt projekt: ?

Som ni ser fattas det mycket, dra ett pm eller skriv i tråden på vad ni vill ha med.

ALLA KAN HJÄLPA TILL!
Ni kan testa, skriva manual, hänga i chatten, allt möjligt.Vi behöver en server på 10/10 minst, hoppas nån kan hjälpa oss!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Enkelt var ordet...

Inget illa ment men det där är massivt.

Permalänk
Medlem

Aha, såg att du nämnde något om detta i en annan tråd där du sa att du ville göra det enklare och då undrade jag såklart vad det skulle vara.

Jag kan anmäla mig som testare ur ett halvvant perspektiv
Mina programmeringskunskaper är ännu inte så bra som du skulle behöva, så tyvärr.

Kan ju hoppas att det är någon som visar intresse iaf.

EDIT: Som Quartus säger så är detta inget som kommer att gå på ett par dagar.
Det kan ta flera månader om man är ett par stycken som jobbar med det i princip varje dag.
Fan, tom. år ibland om projektet blir riktigt stort.

Om man ska göra linux i sig lättare så måste man ju ändra på sättet linux arbetar på och då får det kanske inte kallas linux?
Jag vet inte.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Meningen är att projektet ska vara klart till jul eller när nästa termin börjar, dvs efter jul. Altså varför det heter enkelt är ju att det ska vara enkelt för användaren. Inte för dom som gör det

Så ca 3-4 månander ska detta ta.

Quartus: Men jag glömde skriva att det skulle ta ett tag
Synt4x_3rr0r: Tackar tackar, man behöver massa testare.

jag hade tänkt när jag får nån som kan lite perl, dra upp en plan över hur detta ska gå till och sedan stämmer vi av en gång per vecka, antingen via msn eller irc. Hoppas att nån annan är intresserad. Det krävs inte så mycket, du kan ju alltid köra detta system och testa medans du änvänder det.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Altså varför det heter enkelt är ju att det ska vara enkelt för användaren. Inte för dom som gör det

Hehe, ja jag läste det också som "ett enkelt linuxprojekt" att göra. Men förstod sen att det var använda du menade.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Så ca 3-4 månander ska detta ta. [/B]

Skulle ju kunna ta ansvar för webb, men det där är nog för lite tid skulle jag tro! Eller aldelse för lite tid.

Permalänk

Nicklas6666Tackar och bockar, men det är mitt mål, sen får jag nog dra över till framåt januari februari. Men man ska ha ett mål :D.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Ska vi skapa en kanal på irc så man kan prata lite mer intensivare om detta projekt?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

jag hade varit intresserad av en swec dist baserad på archlinux men inget för nybörjare, i såfall så hade det varit inriktat på utveckling och spel, det finns ju redan nybörjar distar så det räcker,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

rezuth: Japp, komm med förslag
Jonos: Det är jag också, men jag är mer intresserad nu av att göra det enkelt att använda linux.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

lyssna nu på pappa,
mandriva, suse, ubuntu, linspire osv har tusentals anställda som bara sysslar med att göra linux mer nybörjarvänligt och alla har problem med att lyckas, detta är inget projekt som kommer att komma någonvart, det var väl inte så länge sen som en annan swecare startade ett liknande projekt som ingen har sett röken av sen dess,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
lyssna nu på pappa,
mandriva, suse, ubuntu, linspire osv har tusentals anställda som bara sysslar med att göra linux mer nybörjarvänligt och alla har problem med att lyckas, detta är inget projekt som kommer att komma någonvart, det var väl inte så länge sen som en annan swecare startade ett liknande projekt som ingen har sett röken av sen dess,

Man måste börja någonstans Om det blir seriöst kan det förmodligen gå på heltid
Dessutom är det knappast tusentals som jobbar på ubuntu. Skulle kanske sträcka mig till max 20 pers

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

+ att dom inte kommer vara vänliga i jämmförelse med mitt, men ifo så kan min vara en skriv/surf/chatt/musi maskin

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

ok, men du skriver själv i ditt första inlägg att du inte har kunskaperna som krävs för att göra det vilket jag tycker verkar litet motsägelsefullt,

här är länken till det andra projektet jag nämnde innan, http://www.enlisy.se/
ni kanske kunde samarbeta,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

jo kanske det, ser ingen mail, vem är det som håller i det?
Om vi ska göra nått mer advancerat jonos, kan vi inte basera på debian, /me loves debian!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

jag vet inte, det är så tråkigt att nästan alla distar är basered på debian, dessutom så är arch enklare vilket är ett plus för att göra en hobbydist, ta en titt på frugalware,

jag har redan skrivit ett pacman kompatibelt bibliotek och lunke har joinat, http://home.gna.org/libpypac/
det är skrivit i python så det är uber enkelt att skriva frontends,

jag skulle tro att vi behöver 20 man (varav åtminstone 5 riktigt smarta) för att göra/driva en komplett dist även om det bara är en textbaserad som arch eller frugalware,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Om ingen nappar på min ide så är jag jävligt på, har alttid velat vara med i nåns credits lista!

Lite mer seriöst så skulle jag gärna vilja vara med i nått linux projekt, linux är ju opensource, men har aldrig aldirg känt en opensource känsla

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag hade varit intresserad av en swec dist baserad på archlinux men inget för nybörjare, i såfall så hade det varit inriktat på utveckling och spel, det finns ju redan nybörjar distar så det räcker,

Varför just archlinux?

Visa signatur
Permalänk

jag tycker arch känns som ett bra altenativ, känns rent.

Men jag tror fortfarande inte på den där tiden :/

EDIT: plus massa kunskap

Permalänk

Tyvärr vet jag inte hur lång tid allt tar, kanske man behöver länger tid?
Tror faktiskt att ny har rätt. Men om ni har nått konkret tipps på hur ång tid ett sådant projekt tar så hojta!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

lycka till med projektet, själv tror jag inte att jag kan vara till någon hjälp tyvärr :S

EDIT: kan väl vara med och testa iofs

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Alla kan hjälpa till på nått sätt. Alla kan ju testa lite.
Ultima, är inte du ok på fluxbox eller var det fwwm?
Eller svamlar jag totalt

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

nja, fluxbox har jag testat lite, men jag gillade det inte
Är ganska ny inom linux, men jag lär mig saker hela tiden..

Skulle nog föresten kunna hjälpa till med grafiska saker som skins eller så

Skulle ju lära mig mer om linux om jag hjälpte till så det kanske skulle vara nåt..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
jo kanske det, ser ingen mail, vem är det som håller i det?
Om vi ska göra nått mer advancerat jonos, kan vi inte basera på debian, /me loves debian!

Om du vill kontakta mig gällande http://www.enlisy.se så kan du väl skicka ett PM, har inte jobbat med projektet på ett tag nu. Haft en massa annat sk*t och fixa med, vet inte riktigt vad man vill hålla på med just nu. 3-4 månader skulle kunna gå men låter som alldeles för kort tid.

Dessutom är det bättre och skapa en ny dist än två nya - eller hur?

Permalänk
Medlem

joo det finns som sagt rätt många.
men varför göra en ny fork av debian när det finns rätt många?
arch låter bäst hittils..

Visa signatur
Permalänk

Vad har arch för pakethantering? Altså om vi kan samarbeta med noxxikm och alla förutom jag vill ha arch, kör vi på arch. Go demokrati

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Vad har arch för pakethantering? Altså om vi kan samarbeta med noxxikm och alla förutom jag vill ha arch, kör vi på arch. Go demokrati

pacman! Bland den bästa pakethanteraren jag har använt än så länge

EDIT: Xfce tror jag skulle vara ett bra altentaiv till wm

Permalänk
Medlem

jag tycker att portage är lite bättre än pacman... dock testade jag pacman när version 0.6 av arch kom ut.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Nog för att jag gillar Debian och apt, men det är alldeles rätt i att det finns en hel del debian baserade distar därute.

Fördelarna med Arch är ju bl.a. pacman, liten och mer överblickbar, i686-optimerad och att det är rätt så bleeding edge.

Disten jag började med förut byggde ju som sagt på Debian men det kändes inte som någon stor utmaning eftersom det hela var mer eller mindre redan klart i.o.m apt.

Även om apt är rätt enkelt för n00b:s men jag tror inte pacman ska vara några som helst problem för nybörjare att lära sig.

Kommer ni förresten ihåg det där webbaserade installationsprogrammet jag snackade om för någon månad eller så, något sådant skulle vi kanske kunna ha.

Edit: En dist som bygger på Arch är Frugalware, testa gärna den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik

Fördelarna med Arch är ju bl.a. pacman, liten och mer överblickbar, i686-optimerad och att det är rätt så bleeding edge.

Ja, instämmer totalt