Intel och Microsoft stödjer HD DVD

Permalänk
Melding Plague

Intel och Microsoft stödjer HD DVD

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel och Microsoft stödjer HD DVD</b></font> <small class="small">onsdag 28 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
För ett tag sedan såg det mörkt ut för HD DVD då formatet skulle bli försenat och eventuellt inte lanseras tidigare än Blu-Ray vilket var ett av HD DVD:s större fördelar. Nu ser det däremot ljusare ut för det lagringsmässigt sämre formatet. Både Intel och Microsoft har gått ut med att de står på HD DVD:s sida i det pågående "skivkriget". I HD DVD-lägret står alltså Toshiba, NEC, Sanyo, Microsoft och Intel och i Blu-Ray-lägret sitter Sony, Panasonic och Philips. HD DVD har alltså fått sig ett ganska stort övertag över konkurrenterna då både Microsoft och Intel är mycket stora företag. Microsoft säger <i>"We want to make sure that whatever is put out on the market is going to be as consumer friendly as possible from the price and usability point of view."</i>
<br />
<br /><a href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2005092721572..." target="_blank">X-bit labs</a> har mer information. <a href="http://www.theinquirer.net/?article=26531" target="_blank">The Inquirer</a> har även en intressant artikel.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Microsoft säger "We want to make sure that whatever is put out on the market is going to be as consumer friendly as possible from the price and usability point of view." <- hahahahahaha

Permalänk
Medlem

Nu är ju Philips, Matsushita och Sony grymt stora på konsumentmarknaden så det MS och Intel är inte så jättelika trots allt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

10*cencur^5

Visst, Philips och Sony må vara stora, men dom har inte mycket mot Microsoft och Intel. Okej, intel är väll inte så stora, men...
MS är inte överskattat.

Nu får vi sämre grejer alltså T.T
(Priserna kommer förr eller senare sjunka lika mycket ändå, så det är bara dumt att välja det sämre formatet bara för att det är billigare).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

skulle dock hellre vilja vänta tills båda är i beta stadiet dvs att man har en fungerande skiva brännare och läsare innan man drar några slutsatser, själv tror jag på Blue Ray, och PS 3 kommer ju att ha Blue Ray i sig, så sj skulle jag tro att microsoft väljer Hd DVD bara för att jävlas med Sony (Konsole krig??) och därför väljer just HD DVD.

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Ingen av alternativen är bra. Båda två ska ha en massa crypto skit. Ser hellre ett tredje konsumentvänligt alternativ

Permalänk

Ganska stor övervikt åt HD-DVD-hållet nu ser det ut som.

Permalänk

MOrKiz - uhm, det blir väll ingen större skillnad på dom skivorna och vanliga dvd-skivor, förutom att dom rymmer mer på grund av att dom ändrat på något? (och läser med blå laser *WOW!*). Och inte stör det oss konsumenter, förutom att det antagligen blir svårare att kopiera köpta dvd-er (och det är ju därifrån piratkopieringen kommer).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag tycker blu-ray ser mer lovande ut av det jag läst i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag går efter en Blu-Ray helt o hållet, men skulle gärna vilja ha en dvd-spelare som stödjer bägge formaten. Tycker det är löjligt att man ska tillverka två st egna produkter o sedan tjafs/gräla om det o låta det gå ut över konsumenterna. Bättre om dom gör ett helt nytt format allihopa så det inte kommer massor av filmer i olika format.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

lite fakta:

Den blå lasern har kortare våglängd och man kan på så sätt få in mer info på skivan.

Att hd-dvd är ett smart val är att den skall kunna läsa och skriva vanlig dvd, visst är blue-ray klart mer effektift om man tänker på lagringsutrymme men den kräver ett helt nytt media.

Det som också talar för hd-dvd är att de inte kommer behöva bygga nya maskiner för att pressa skivorna utan kan göra dem i befintliga maskiner med lite modifikation hd-dvd kommer ju även funka i dual layer alltså 32gig om jag inte mins fel.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Sony misslyckas alltid med att få igenom sina standarder. Alltid.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Philips är med det räcker.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Disney och en hel del andra filmbolag står bakom Blu-Ray.. det skall ej glömmas bort.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
10*cencur^5

Visst, Philips och Sony må vara stora, men dom har inte mycket mot Microsoft och Intel. Okej, intel är väll inte så stora, men...
MS är inte överskattat.

Nu får vi sämre grejer alltså T.T
(Priserna kommer förr eller senare sjunka lika mycket ändå, så det är bara dumt att välja det sämre formatet bara för att det är billigare).

Kul att du inte nämner Matsushita som är med och som är Japans största elektronikkoncern...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

big surprise att MS valde att stå bakom HDDVD. konsollkrig?

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk

http://www.blu-ray.com/images/media/tdk4.jpg

100GB någon? Här snackar vi om kvalité på filmerna

Permalänk
Medlem

Stackars MS & CO som måste förlita sig på ett sämre media. Tror nog att båda kommer att finns på marknaden ett bra tag dock

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag hörde att Microsoft vann kriget om formatet... så det blir WMV9-formatet nu på HD-DVD..
Vilket kommer kräva högra DRM och licenskostnader, samt WinCE/WinXP-embedded på alla spelare.

Är detta sant så är det skrämmande.. då gräver vi ner oss ordentligt.. MPEG2 som vi har idag har alltid varit öppet och fritt för alla...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
http://www.blu-ray.com/images/media/tdk4.jpg

100GB någon? Här snackar vi om kvalité på filmerna

fyyy.. den måste va dyr.. hehe

Permalänk
Medlem

och den lär ta Aplång tid att bränna

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Här är lite fakta om båda formaten, står lite om de olika formaten.
http://www.engadget.com/entry/1234000623059130

Permalänk
Medlem

Då är vi alla tvingade att använda båda formaten då. Sony kommer som sagt köra Blu-ray på PS3 vilket bara det garanterar många miljoner användare och "wintel" kommer så klart aldrig någonsin ändra sig hur bra/dåligt deras val än är.

Girighet på hög nivå...

Men man kanske ska vara glad att det inte är än värre. Det skulle inte förvånat mig det minsta om M$ introducerade "Windisc" som skulle vara det enda formatet som stödjs av vista, med en kapacitet på 6GB, ett pris på 60kr/skiva och som dessutom kräver att man kör upp en USB-liknande kabel i röven som används för att matcha användarens DNA-profil med skivans ägare så att bara denne kan läsa skivans innehåll.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt finns det fungerande HD-DVD skivor.. men Blu-ray har inte kommit så långt än? det va iofs någon på microosft som sa det till toms hardware om jag inte missminner mig..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Disney och en hel del andra filmbolag står bakom Blu-Ray.. det skall ej glömmas bort.

filmbolag for teh win!

dom borde ju ha stor inverkan tycker man..

lite jobbigt att dom måste välja olika format bara för att "kriga"..:/

Jag håller på Blue Ray, det var oxå det man hörde först om, för över ett år sen läste jag nåt i PC för Alla om det, 20 gb på en skiva, fett grymt tänkte jag då..men 100gb..omfg..:cool:

Sony och Philips är iaf jävligt stora..och Sony har ju PS3..men MS verkar ju vilja ha krig..

då kommer vi förmodligen att se nästa Windows på HD-DVD skivor, eller? vilket kommer locka massa okunniga idioter att köpa HD-DVD istället för Blu-ray, eller nåt

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

fyf faaan.. nu blir det drm och en heelt massa skit...

intel och MS tillsammans blir farligt.. snacka om jobbigt..

Permalänk
Medlem

Vadå stort stöd med MS & Intel? Hur många CD/DVD spelara har dom gett ut, och det är väl ändå där den stora marknaden är?

Permalänk
Medlem

"För ett tag sedan såg det mörkt ut för HD DVD då formatet skulle bli försenat och eventuellt inte lanseras tidigare än Blu-Ray vilket var ett av HD DVD:s större fördelar." <------------- Fattar inte meningen.. har ni skrivit fel?

Ontopic: Dah, jag som höll på blueray. Nu blir kampen jämnare ;).

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kul att du inte nämner Matsushita som är med och som är Japans största elektronikkoncern...

Matsushita är mer eller mindre panasonic.. Dom märker produkterna med panasonic för matsushita låter inte så bra på en tv eller video eller hur?

Matsushita äger panasonic samt technics men dom föredrar att gå under namnet panasonic som sagt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Vadå stort stöd med MS & Intel? Hur många CD/DVD spelara har dom gett ut, och det är väl ändå där den stora marknaden är?

Att Microsoft väljer HD-DVD skiter jag väll i... Fast jag hade föredragit Bluray, för mer utrymme är alltid bra. 15GB känns lite lite egentligen, för att nytt "generations-hopp". Men om det är som dom säger att Bluray går sönder jätte lätt eller är dyra att tillverka så är kanske HD-DVD bättre ja.

Men du måste förstå att Microsoft och Intel kommer utnyttja detta tillfället maximalt.. Dom kommer koka ihop en låst & hemlig platform för HD-DVD...

Kommer sluta med att HD-DVD kommer bara kunna spelas i Xbox360 eller en "Microsoft certifierad spelare" med Intel kretsar.