Permalänk

Använda router som switch

Jag har en m0n0wall router och en Netgear RP114 router hemma. Just nu använder jag min Netgear till hemnätverket men jag vill använda mig av m0n0wallen istället. Min fråga är om jag kan koppla ihop LAN-interfacet från m0n0wallen med Netgearroutern och använda den som switch och i så fall: Hur får jag det att funka?

EDTI: Oj, fel forum kan någon snäll moderator skicka över mig till nätverks/internet forumet

Permalänk

Om du själv hoppar över dit så finns just nu en liknande tråd där. NAT/DHCP av på den så blir det nog bra.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk

Tack ska du ha för ditt glädjelyftande svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Tack ska du ha för ditt glädjelyftande svar!

Oj, var inte alls meningen att vara otrevlig!

Du bör alltså stänga av NAT och DHCP i din Netgear så skall den fungera som en switch.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Oj, var inte alls meningen att vara otrevlig!

Du bör alltså stänga av NAT och DHCP i din Netgear så skall den fungera som en switch.

Japp, lyckades med hjäp av den tråden lista ut det. Funkar fint nu.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Varför ens göra det så krångligt?

Stoppar bara bara in TPn från m0n0wallen i någon switchplats istället för WAN-porten fungerar switchen som en vanlig switch

(annars är det ibland värt att lägga 200 kr på en vanlig switch. canyons grejjer är billiga och har fungerat jävligt bra för mig)

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode