[VNC] Detta borde räknas som konstigt :D

Permalänk
Medlem

[VNC] Detta borde räknas som konstigt :D

3 datorer. Allt tunnlat via SSH och alla tunnlar funkar, det är VNC-autentisering som söpkar.

dator1_XP kan koppla upp sig mot Xvnc på dator2_SuSE och dator3_BSD.
dator1_SusE kan koppla upp sig mot Xvnc på dator2_SuSE och dator 3_BSD.

dator2_XP kan koppla upp sig mot Xvnc på dator1_SuSE och dator3_BSD.
dator2_SuSE kan INTE koppla upp sig mot Xvnc på dator1_SuSE eller dator3_BSD.

"VNC authentication failed" står det efter man fyllt i password för VNC.

Olika users i SuSE på dator1 och dator2, men users har knappast nån betydelse för det går ju från dator1 till alla andra (och users har ju bara med tunneln att göra och den går ju att skapa på alla burkar).

Förslag? Antagligen nåt pinsamt jag strax kommer på och desperat försöker hinna deleta tråden

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Kanske är ute och cyklar, men om jag sitter på dator1 med användare lajban och kör: ssh dator2 (som inte har användaren lajban) då tror jag bestämt att den kommer neka personen. Om jag däremot speciferar att jag skall ansluta till dator2 med användarnamnet bullen som finns på dator2 så kommer det funka.
Eller om jag har användaren bullen på dator1 och då att bullen vill ansluta till dator2 via ssh s å kommer den automatiskt att försöka logga in som bullen om inget annat anges.

Så antingen så skall du ha samma användare finnas på alla datorer elelr så ska du specifiera vilken användare du vill anslut som

Hoppas du förstår vad jag menar. Fråga om du inte förstår.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Jo men det funkar ju åt ena hållet, och dessutom fungerar ju tunnlarna, det är först när vncviewer ska connecta och man skrivit password som den klagar.

Tunnlarna skapar man ju som "ssh -L 5900:localhost:5901 user@dator" så usern blir ju rätt även om det är olika konton på datorerna

Något annat som är lurt här antar jag....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006