Permalänk
Medlem

Linux för nybörjare?

Har hittills aldrig haft med Linux att göra.
Skulle dock gärna lära känna denna för mig nya värld utan att köra huvudet i väggen.

Min tanke är att finna något användarvänligt som kan tillgodose följande behov:

Surfning
E-post
Pdf-läsning
Navigation mha Garmin GPS
Ngn mediaspelare
Ngt liknande netstumbler

Installationen skall ske på en gammal bärbar Compaq AMD 550Mhz, 128Mb ram och 10Gb Hdd.

Jag vore himla tacksam för bra förslag!!

/Dadid

Permalänk
Medlem

jag skulle först och främst rekommendera en livecd, en linuxdist som ligger på en skiva och körs direkt från skivan. på så vis kan du testa det utan att behöver lägga in linux på din burk. knoppix är ett exempel på en sådan, ubunto har även en livecd, ubunto är även rätt så lätt för nybörjare att börja med.

firefox,opera..osv finns till linux
thunderbird,evelution .. är några kända epost klienter
mplayer, xmms är väll de mest kända/använda mplayer kan spela upp det mest typ(tom spela upp dvd filmer direkt från en iso-fil), xmms är en mediaspelare i stil med winamp.
för att läsa pdf finns bland annat ghostreader, xpdf

en del trådlösanätverkskort kan vara lite kluriga att få igång i linux, men det mesta brukar gå att få igång med hjälp av en modul som heter ndiswraper
netstumbler - det finns ett program som medföljer det flesta distar, det finns i wirelesstools, det heter iwlist och med hjälp av det kan man leta efter accesspointar.

jag vet inte hur svårt det kommer att bli att få igång din gps pryl.

det finns typ ett par hundra vilken dist skall jag välja trådar, läs dessa så får du lite mer "kött på ben" för vilken dist du skall välja.

Permalänk

Sen kanske den här gratisboken kan vara nåt?

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd som heter "Läs mig innan du skapar en tråd", och tanken med den tråden är att man ska läsa den innan man skapar ytterligare en tråd i stil med "vad ska jag ha för distribution på min dator?".

Men, herrn kanske inte hade tid när han bestämde sig att han ville skriva denna tråd, så jag postar en direktlänk här.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36718...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Mattoys
Tack för en bra snabbsammanfattning!

Svantesson
Tack! Nu har jag att göra fram till pensionen...:-)

Monotux
Måhända beror det på att jag ännu inte utrustat mig med någon Linuxkärna ännu, men jag kan inte öppna någon av de där länkarna.
Efter att ha ägnat någon dryg timma åt att söka svar på mina frågor på forumet dristade jag mig till detta övertramp.

För övrigt kan jag avslöja en liten hemlighet för dig.
I forumsammanhang är det lätt att irritera sig på folks okunnighet och lättja. Jag har noterat att det är lätt att själv trilla dit när det gäller ämnen man inte ännu behärskar. Om jag sökt information om hydrodynamiken kring high-aspect segelplan hade jag haft mkt lättare att finna sökord än här när jag ställs inför ett helt nytt ämne. Jag misstänker att vise versa rent av skulle kunna gälla dig.

Således vädjar jag till ett uns överinseende med dem som ännu inte kan, men vill.

/Dadid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dadid
Måhända beror det på att jag ännu inte utrustat mig med någon Linuxkärna ännu, men jag kan inte öppna någon av de där länkarna.
Efter att ha ägnat någon dryg timma åt att söka svar på mina frågor på forumet dristade jag mig till detta övertramp.

Är du full eller galen? Länkarna fungerar visst och det finns tusen trådar som är precis likadana i Unix - Övriga operativsystem. Fattar du inte att många blir irriterade på tio nya "linux?" och "ubuntu?" varje dag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Är du full eller galen? Länkarna fungerar visst och det finns tusen trådar som är precis likadana i Unix - Övriga operativsystem. Fattar du inte att många blir irriterade på tio nya "linux?" och "ubuntu?" varje dag?

Ok. Sista inlägget från mig här.
Jag beklagar den trista attityd som råder....

När jag besöker länkarna får jag upp ett mkt välbekant meddelande:

Sidan kan inte visas
Sidan du söker efter är inte tillgänglig för tillfället. Det kan bero på tekniska problem med webbsidan eller så behöver du justera inställningarna för webbläsaren.

--------------------------------------------------------------------------------

Försök med något av följande:

Klicka på knappen Uppdatera eller försök igen senare.

Om du skrev in sidadressen i Adressfältet bör du kontrollera att den är korrekt.
....osv.....

Det beror troligen på denna gamla dator (min orginalburk väntar på processortransplantation, så jag är nödbedd att använda denna win98-bestyckade och tämligen ouppdaterade laptopen.
Men på vad vis gör detta att jag framstår som mindre vetande?

Nåväl. Tack ni som bemödade er.

Over and out

Dadid