Permalänk
Medlem

Behöver förslag på dist.

Var ett bra tag sedan jag använde mig av Linux senast och då körde jag med Debian som jag tyckte var hyffsat lätt att komma igång med.
Det jag nu söker är ett dist som jag enbart skall använda som webserver (Apache, PHP, MySQL) och fjärstyra från min vanliga arbetsdator via telnet/SSH.
Den hårdvara jag skall använda mig av är en antik P2'a och 64Mb plus en HDD på ca 2-4Gb (så störande när man har en gammal AMD 1.2Ghz + 512Mb liggandes men att det visade sig att CPUn var bränd ).
Så nått ni kan rekomendera till en som nästan har glömt hur man jobbade i Linux. Köra med Debian igen eller nåtta annat?

Permalänk
Medlem

En serverinstallation av Ubuntu kanske? www.ubuntulinux.org
Bygger på Debian så du lär känna igen dig.
Kan bli lite tufft med 64Mb dock.

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa minnes bristen föresten, hittade en 256Mb sticka och det verkade som om det max det gamla moderkortet stödde. Så specen på dator är QDI moderkort - PII 300Mhz - 256Mb RAM - 3Gb HDD - ATI 3D Rage II - Realtek RTL8139 - WOW grymmaste webservern i stan

Permalänk
Medlem

Kör med debian tycker jag. Har du kört det en gång i tiden så kommer nog minnena tillbaka för eller senare.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med nillon. Kör Debian om det är det du känner dig mest hemma med.

Håkan

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera freebsd

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med de andra pojkarna här - kör debian om du har lekt med det förr.

Dessutom är inte det där så kass hårdvara - min första webserver var 200 MHz Pentium Pro med 48 MByte minne, 20 användare och med alldeles för mycket tjänster

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode