DMA slås av hela tiden (Clarkconnect)

Permalänk
Medlem

DMA slås av hela tiden (Clarkconnect)

Hej!

Har ett mycket irriterande problem. Det är så att DMA slås av hela tiden på mina diskar, det gäller alla diskar i min filserver, 5 till antalet. Sätter jag på DMA igen så funkar det bra i kanske en dag men vipps så stängs det av igen.

Kan inte mycket om detta och skulle bli tacksam om ni kunde ge ett par tipps.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på ett hårdvarufel. Har du felsökt disken?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Det gäller ju alla diskar, knappast fel på alla fem. Fler förslag?

Permalänk

Har du kollat RAM-modulerna? Ett litet fel i dem kan nämligen göra att DMA inte fungerar som det ska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Har du kollat RAM-modulerna? Ett litet fel i dem kan nämligen göra att DMA inte fungerar som det ska.

Allt funkar perfekt annars. Har även kört memtest på den för ett par veckor sedan och det gick bra. Körde Debian innan och hade då inte detta fel.

MVH

Permalänk
Medlem

Hade också sådana problem för länge sedan på min server. Berodde på glapp i molex-kontakterna på strömkablarna. Öste i snabblim (trögflytande) i kontakterna och vips så funkade allt igen fint. Annars kanske det kan vara IDE-kablarna som bråkar eller kanske nätagget som inte orkar med alla fem diskar

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Hade också sådana problem för länge sedan på min server. Berodde på glapp i molex-kontakterna på strömkablarna. Öste i snabblim (trögflytande) i kontakterna och vips så funkade allt igen fint. Annars kanske det kan vara IDE-kablarna som bråkar eller kanske nätagget som inte orkar med alla fem diskar

Ahh fan nätdelen kanske det kan vara. Har bara ett 300w... Fan måste testa att byta. Danke!

Edit: Opps, en polares konto...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Hade också sådana problem för länge sedan på min server. Berodde på glapp i molex-kontakterna på strömkablarna. Öste i snabblim (trögflytande) i kontakterna och vips så funkade allt igen fint. Annars kanske det kan vara IDE-kablarna som bråkar eller kanske nätagget som inte orkar med alla fem diskar

Ohh det var nätdelen. Bytte till en starkare och vipps så funkar det! Tack så mycket, hade aldrig kommit på det själv!

MVH