Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

VNCserver kraschar datorn?

Har ett litet problem med min Ubuntu 5.04 (Hoary) server.

Jag har installerat Xvncservern (apt-get install vncserver), och startat en ny vncserver under mitt konto, och sedan anslutit till det via en windowsburk.

Efter att jag varit ansluten ett tag så bara hänger sig servern. Oftast när jag är på skrivbordet och klickar på nån snabbvalsikon eller liknande. Datorn blir totalt okontaktbar, det går inte ssh:a eller pinga eller på nått sätt få kontakt med den.

Tryckte på Powerknappen på datorn, och den stänger av sig helt korrekt. Startar den igen, och går då in i messages.log (om jag inte minns fel), och såg att datorn inte hängde sig helt, utan det var som att "kroppen dog men hjärnan överlevde" :).

Den hade fortsatt spotta ut meddelanden även efter den "hängt" sig, men nu något i stil med att det var fel på nätverket. (eth 0 fel nånting, får kika senare exakt vad som stod).

Jo iallfall, precis innan datorn hängde sig så ser jag i loggen att han skrivit ut ungefär 10 korta rader med IRQ-felmeddelanden.

Någon som vet eller tror sig veta vad som kan vara fel?

Tänkte höra först innan jag börjar byta ut hårdvara i den, om det är någon som stött på liknande problem. Som sagt, det händer bara när jag använder VNC, och jag har inte haft problem med den innan i andra applikationer. (Har fungerat som webb- och filserver innan, men då med Windows OS).

Mvh fog
P.s Ska kolla senare vad felmeddelandena visade, och posta dem. D.s

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

klagar den på IRQ grejjset så prova att byta IRQ address på nätverkskortet.

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Hmm, borde det inte ställt till problem i andra applikationer också?

Går det att göra grafiskt via VNC-servern?

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

du får nog ändra i bios skulle ja tro... som du säger så borde det ställa till problem i andra program också, men det är ju trots allt IRQ:n den klagar på så då borde det ju vara det som krånglar.

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Iofs, när jag överklockar mina minnen för mycket så klagar den ju på IRQ fel då med. Så jag tror mer på att det är något annat. Men jag ska prova att byta nätverkskort så fort jag kommer hem.

Mer förslag?

Citera mig för svar.
Arch Linux