Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

fs-driver

Antar att den här tråden "egentligen" ska vara i "Microsofts operativsystem", men jag tror nog chansen är större att någon härifrån kan svara, så jag hoppas det inte gör något..

Programmet ska iaf göra så man kan använda ext2/ext3 partitioner i windows.
Jag laddade ner och testade programet från www.fs-driver.org, och det funkade ju finfint för ext2. Men ext3 fick jag inte igång, någon som vet hur man fixar det?
På förstasidan står det att man ska kolla i FAQ'en, men texten som står om det problemet är extremt luddig. >_<

Tack på förhand!
/Mathias

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

ext2 och ext3 ska funka precis likadant. Ett ext3-filsystem är ett helt normalt ext2-fs, med en journal (som ligger i en "magisk fil"). Man ska kunna mounta det som ett ext2 och använda som vanligt.

Efter minimalt med efterforskning verkar det som om det är precis det man ska göra: RTFM.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

Jag säger att det funkar med ext2, men inte ext3.. Om det skulle vara samma sak med ext3 som med ext2, tror du inte jag hade fått igång det då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Ja.

Vad händer när du försöker? Får du överhuvudtaget nåt felmeddelande eller nåt? Undrar lite varför drivrutinen överhuvudtaget ser nån skillnad på ext2 eller ext3, eftersom de om man inte verkligen letar efter skillnaden, ser precis likadana ut.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

Hårddisken ploppar upp där i utforskaren, men windows kan inte säga hur stor den är eller vilket filsystem den har.. (RAW säger den)
Försöker jag utforska den frågar den om jag vill formatera. :/