[FreeBSD] Felmeddelanden angående för stor ethernet frame

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

[FreeBSD] Felmeddelanden angående för stor ethernet frame

Har tre liknande i BSD's logfil <edit>drog igång servern för ca 3 veckor sen</edit>, men den idag gjorde att BSD nästan krashade. Servern var stendöd och ville inte nås under flera minuter.

Oct 3 15:17:56 server kernel: rl0: discard oversize frame (ether type f734 flags 3 len 49911 > max 1514)

Detta hände under en kopiering från en mapp till en annan på servern, men jag gjorde den via XP-maskinen och Samba, så kanske gick det över nätverket på nåt sätt jag vet inte hur det funkar. Vore ju skumt annars om en helt lokal filkopiering ger nätverksfel så servern nästan dör.

Nån som har nån ide varför BSD tog detta så hårt, och kanske VAD som kan orsaka det?
Kör tyvärr 5m SKÄRMAD TP-kabel från XP till routern....har lärt mig i efterhand att skärmad kabel är väldigt dumt om man inte jordar skärmen, så det är oskärmad man ska ha för det mesta. Vet dock inte om detta kan ge såna här slumpartade fel (har hänt 3 gånger, men bara denna gång servern stod stilla så länge efteråt).

Det som händer är att XP varnar för att nätverksenhetens disk är full eller nåt sånt.

Ideas anyone?

EDIT: Kul fel man råkade ut för. Sökte lite på google....dyker upp en hel del liknande frågor men inga som blir besvarade. Dyker även upp i buggrapporter men inget direkt svar eller lösning.
Jag kan alldeles för lite för att kunna dra några slutsatser alls om var felet kan vara

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

han försökte skicka ett paket på nästan 50KByte, när max är 1,5Kbyte tydligen. aka. den vanliga MTU'n.

Har svårt för att hela maskinen skulle rasa av detta, misstänke snarare att det dassiga realtek-kortet ger upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
han försökte skicka ett paket på nästan 50KByte, när max är 1,5Kbyte tydligen. aka. den vanliga MTU'n.

Har svårt för att hela maskinen skulle rasa av detta, misstänke snarare att det dassiga realtek-kortet ger upp.

Hehe, fick precis samma svar på ett annat forum (en sån här expertfråga måste ju spridas ut lite så man får nån vettig feedback hehe).

Det verkar alltså som om ett billigt nätverkskort ska kunna halvdö av en sådan frame, och behöver lite tid att återhämta sig.

Undrar dock var felet kan komma ifrån från början? Är det så att det är vanligt med slumpartade oversizeade frames i ett LAN, att det händer då och då och att om nätverkskortet klarar att svara på det så skickas datat igen och ingen skada skedd, medans om man har ett risigt kort som rasar så blir det problem?

Eller är det så att såna här frames är ett tecken på fel nånstans, och vad är i så fall mest troligt? Datorn som skickar, kabeln (olyckligtvis 5m skärmad men ojordad, kanske borde köpa ny), eller routern?
Kanske ska snacka lite med nätverksläraren om detta

EDIT: Någon tyckte jag skulle köra detta kommando men jag vet inte varför.

ifconfig rl0 | grep mtu rl0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

CCNA sedan juni 2006