Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Södermalm
Registrerad
Maj 2004

Ubuntu, gfx installation.

Tja grabbar, tröttnade rejält på Windows XP igår så jag bestämde mig för att installera disten Ubuntu. Nu har jag allt klart, LAN fungerar, tagentbord, mus, och ljudkort inga problem. Men grafikkortet däremot har jag haft problem med att installera, om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning alls om hur man ska gå till väga. Jag har tankat hem Nvidia Linux drivrutiner för både grafik och chipset (nforce 4). Hur ska jag installera dessa? Man kan ju inte bara dubbelklicka på .exe ikon eller nått annat direkt, kan någon förklara hur jag ska göra?

Jag har tankat hem följande :
NVIDIA-Linux-x86_64-2.0-7676-pkg2.run (Grafikkorts drivrutiner)
NFORCE-Linux-x86_64-1.0-0306-pkg1.run (Nforce 4 chip drivrutiner)

Skulle underlätta otroligt mycket för mig om jag bara fick igång grafikkortet korrekt, för just nu sitter jag med upplösning 1024 x 768 med en 1920 x 1200 nativpanel, inte så kul direkt.

/MVH FEvE

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

om du vill göra det lätt för dig så kan du installera drivare mha synaptic.

läs mer om det och annat på:
http://www.ubuntuguide.org/

bitte kein Hotlinking!