linuxproblem med stora diskar?

Permalänk

linuxproblem med stora diskar?

Tänkte installera linux på servern iomed att windows blir segt när den har varit på länge, ngt som inte händer på mitt osx, och jag antar att det inte heller händer på linux.
Kollade på freebsd förut men verkar för krångligt för tillfället så jag tänkte på typ ubuntu.
Iaf, tänkte ha som dualboot med xp.. Har en 250gb och en 4x250gb i raid5.
Kommer det bli ngt problem, eller kommer alla filer vara kvar när jag lagt in drivrutinen för kontrollkortet?

Permalänk

Re: linuxproblem med stora diskar?

Nope det bör inte vara något problem om det är hårdvaruraid, annars kan det bli lite klurigare, men inte omöjligt...

Permalänk
Medlem

Om du inte säger åt linuxinstallationen att göra något med de diskarna (partitionera och formatera om dem), så kommer de ligga kvar orörda. Däremot kan det bli lite meckigt att få ut datat från dem. Linux kan läsa NTFS (men inte skriva särskilt bra), men du måste ju ha datat nån annanstans om du vill göra om partitionerna till nåt linuxigt filsystem.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Skrivs ju till diskarna varenda minut.. Måste jag formatera om dem i ngt annat filsystem alltså? Kan jag då nå dem om jag bootar i windows?

Permalänk
Medlem

ska du skriva till diskarna är inte ntfs att fundera på. ext3 skulle jag ta. vet att det ska funka att läsa (och skriva till?) ext2 i windows med nått stödprogram, så ext3 borde funka det också. vet inte hur det funkar med raid, men prova så får du se

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Vad finns det för nakdelar med FAT då? Det fungerar ju att skrivas till i både win och GNU/Linux.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Installerade FreeBSD som *nix n00b utan några problem, fick kolla lite i manualen och så men det var lungt, mycket stabilt os, kan inte annat än rekommendera !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fat funkar ibland, men det är inget vidare (inte särskilt felsäkert, klarar inte av behörigheter, klarar inte filer > 2GB).

Varför vill du dualboota en server? Såna ska väl helst vara igång på samma sätt (samma OS) hela tiden? Om inte windows duger, konvertera helt och hållet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.