Kombinerad filserver och Wifi-AP

Permalänk
Medlem

Kombinerad filserver och Wifi-AP

Tänkte göra min gamla burk till en kombinerad filserver och accesspoint för ett litet W-lan i min lägenhet.

Jag har lyckats få igång Smaba utan större problem och det verkar funka felfritt.

Det krångliga verkar vara router-funktionen som måste igång. Jag kör ubuntu på burken och vill dela ut internet genom en Wifi-usb-dongle. Går det öht att göra så? Skulle vara skönt att slippa köpa en vanlig AP...

Tar tacksamt emot länkar eller tips på hur man gör sin egen accesspoint!

Permalänk
Medlem

ja, bara kortet funkar på servern så är det ju bara köra NAT som om det skulle vara ett vanligt nätverkskort

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Har bara kört linux som "basstation" i ad-hoc-läge (då man inte har någon egentlig central basstation, utan alla datorer pratar med varandra). Det funkade i stort sett bra, men det funkade inte alls lika bra att automatiskt hitta nätet när laptops kom på besök. Vissa kort (vet inte hur stor andel) kan dock köra som en "riktig" basstation.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att få rätt med AP-läge på wlan kort, oftast så behöver du en annan firmware i kortet (många fall ligger det i drivrutinen)

Jag har ett Compex (ageree wavelan) kort där jag kan välja mellan två olika firmware's när jag kompilerar drivrutinen. STA eller AP.

Permalänk
Medlem

Men visst ska det gå att köra typ peer 2 peer, eller vad man ska kalla det, med trådlösa nätverkskort? Jag behöver egentligen bara ansluta en dator, den bärbara, trådlöst till servern.

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra. Ad-hoc, som basstationslösa päron-till-päron nät kallas, stödjs väl av alla kort som stödjer 802.11. Det handlar mest om man kan komma överens med att koppla upp alla andra klienter mot det (som sagt, för somliga klienter kan automatisk uppkoppling mot såna nät vara lite ickefungerande). Funkar det, går det precis lika bra.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.