Xfree86 och tv-ut, suddig & flimmrig bild

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2002

Xfree86 och tv-ut, suddig & flimmrig bild

Har ett lite irriterande problem med tv-ut i Linux. Hade först ett nVidia GeforceFX 5200 och det fungerade jättebra. Detta kort var lånat så det lämnade jag tillbaka. Bytte till ett Asus Geforce 3 men med samma konfiguration i XF86Config-4 så gick det inte så bra. Bilden blev flimmrig och färgerna blev matta samt att bilden "drog" ner sig vertikalt. Jag tycker det är konstigt att detta kort inte klarar samma inställningar som FX kortet gjorde, eller? I alla fall så bytte jag en gång till. Denna gång till ett nVidia TNT2 fast med samma resultat. Läste på Xfree86 webbplats om detta "problem" men jag lyckades inte hitta något bra svar på hur jag skulle gå tillväga för att lösa problemet.

Disten är Debian GNU\Linux och jag kör en relativt gammal nVidia drivrutin (från mars i år om jag inte minns fel) och Xfree86 är tillverkaren av X-Windows systemet. TV:n är en Samsung 21" med TV-in via en SCART-adapter. Har provat med både Composite och SVIDEO. Tyvärr finns det ingen möjlighet att jag kan bifoga konfigurationen av olika orsaker. Kan även berätta att när jag ändrade den vertikala samt den horisontala "uppdateringen" så blev bilden lite bättre. Står nu på 30-50 resp. 60.

Tacksam för alla möjliga teorier och svar. I annat fall får jag väl låna FX kortet igen. = /

PS. Kan lite om detta med "Option" osv. DS.

Every machine that runs on a CPU is immense fun!