Ickefungerande tecken i linux

Permalänk
Medlem

Ickefungerande tecken i linux

Helt plötsligt har knappen för "mindre än" och "större än" (dom till vänster om Z slutat fungera för mig i linux.

Det är ej fel på tangentbordet då jag testat det med windowsdator. När jag försöker ändra keyboard settings i X får jag felmeddelandet:

Error activating XKB configuration. It can happen under various circumstances: - a bug in libxklavier library - a bug in X server (xkbcomp, xmodmap utilities) - X server with incompatible libxkbfile implementation X server version data: The X.Org Foundation 60802000 If you report this situation as a bug, please include: - The result of <b>xprop -root | grep XKB</b> - The result of <b>gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd</b>

Kommandona i felmeddelande returnerar

buffi@buffis:~$ xprop -root | grep XKB _XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "xfree86", "pc104", "se", "", "" _XKB_RULES_NAMES(STRING) = "xfree86", "pc104", "se", "", "" buffi@buffis:~$ gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd layouts = [se] model = ltcd overrideSettings = false options = []

Fattar ej vad som gått fel, och kan ej koda html eller skriva kommandon med "pipes" nu så...

Testat att återställa tangentbordsinställningarna till default och det hjälpte ej. Det är samma i gnome och fluxbox.

Permalänk
Medlem

ändra till pc105 i xorg.conf