Ljudproblem i Linux Ubuntu 5.04.

Permalänk
Avstängd

Ljudproblem i Linux Ubuntu 5.04.

Hej, detta är tredje gången jag installerar ubuntu på min dator, varje gång har jag inte fått något ljud alls, hur fixar jag detta? Är ganska ny med linux.

Om det hjälper kan jag tilläga att min polare också installerade linux på sin dator med samma skiva och har samma problem, kan det vara skivan?

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort och när får du ljudproblemet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Vad har du för ljudkort och när får du ljudproblemet?

Har inget ljudkort, ljud på moderkortet, och jag vet inte vad det är för modetkort, original som sitter i en emachens burk.

Permalänk
Medlem

lspci -v
borde hjälpa

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
lspci -v
borde hjälpa

eftersom jag är en sådan total noob, så undrar jag vad du menar? ska jag skriva det någonstans?

Permalänk
Medlem

sudo killall esd
kan också göra tricket

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

testa starta esd i en tarminel/konsoll (EDIT: oj skrev gaim )

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

När de ber dig skriva någonting, starta Program->Tillbehör->Terminal, och skriv det där.
lspci -v skriver (antagligen ) ut information om ditt ljudkort (bland annat). Där kan du nog hitta vad det heter (leta efter ord som sound och kolla runtomkring efter ett namn, eller klistra in allt här)

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu