Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

VmWare

Hej,

Jag försöker lära mig mer Linux. Har därför installerat Vmware på min wxp. Problemet jag har är att så snart jag installerat vmware-tools så värgrar x-server att starta. Den klagar på att musen är felkonfad vid uppstart. Har någon några ideér om hur jag skall komma till rätta med detta? Jag har testat Fedora 3 & 4 samt Suse 9.

Undrar också om det går att sätta upp en Vmware workstation som en service. Dvs så att den startar en Vmware-instans så snart datorn startar?

Tacksam för hjäp!

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002

Inte speciellt bra sätt att kolla in linux egentligen, prova en live-skiva istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Håller med bogg, prova med en live skiva.
En bra live dist är knoppix.

Här kan du hitta det:
http://www.knoppix.org/

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Rekommenderar inte Knoppix.

Prova Ubuntu istället, det känns mer som en komplett och kompetent dist.

Men vad vet jag, testa båda för säkerhets skull

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tackar för era råd. Nu vill jag verkligen använda Vmware. Är det någon som har tips, råd eller ideér för att komma tillrätta med problemen?

Tack!
/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

topless: Grejen med en LiveCD är att man inte behöver VmWare. Man bootar från skivan och hela operativet läses från skivan alternativt läggs i RAM minnet. Så man petar inte ens på sina hdd's.

Rekommenderar även jag Ubuntu LiveCD om du är ny på linux.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Jo, En bootbar dist kan ha sina fördelar. Men nu vill jag verkligen inte köra en sån. Snälla är det nån med tips och råd om hur man kan lösa detta? Jag är övertygad om att det är många här som har den kompetensen

Tack!

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Re: VmWare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topless
Hej,

Jag försöker lära mig mer Linux. Har därför installerat Vmware på min wxp. Problemet jag har är att så snart jag installerat vmware-tools så värgrar x-server att starta. Den klagar på att musen är felkonfad vid uppstart. Har någon några ideér om hur jag skall komma till rätta med detta? Jag har testat Fedora 3 & 4 samt Suse 9.

Undrar också om det går att sätta upp en Vmware workstation som en service. Dvs så att den startar en Vmware-instans så snart datorn startar?

Tacksam för hjäp!

/T

Hur är mousen konfigurerad då? Exakt vad säger felmeddelandet?

I am not a politician and my other habits are also good.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene sinCity
Registrerad
Jun 2004

Jag kör "colinux" i min xp med debian, kanske något att testa.

Kan ej hjälpa dig med ditt problem för när jag körde vmware så funkade det rakt av.

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Hej,

Först så öppnar den konfigurationsgränssnitt för musen. Sen säger den att den inte kan öppna grafiskt gränssnitt. Får sedan frågan om jag vill se x-konf. Där står bla:

"Fatal server error: cannot open mouse (no such file or directory)"

Har testat olika mus-konf.

Tacksam för tips.

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Jag lånar tråden lite, har installerat VMware i Ubuntu, och sedan genom det installerat Windows 98. Det bootar upp finfint, allting fungerar osv... Dock vill jag installera tillägget VMware Tools, så jag väljer att installera det genom menyn när jag är inne i Windows 98 genom VMware, men ingenting händer...

Hur kan jag installera det?

Edit: När jag trycker Install VMware Tools så kommer det upp som om jag satt i en musikskiva där det finns 1 låt på.

http://www.tartin.se/win98vmware.png

SWECLOCKERS.COM
Stationär: i7 4790K @ 4,6 GHz, GTX 1080 8GB, 16GB DDR3, Corsair Hydro H100i, Corsair AX760, Bitfenix Prodigy mITX
Laptop: Apple Macbook Pro Retina 15" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Kolla i /etx/X11/xorg.conf och kolla upp din variant av:

Section "InputDevice" Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Device" "/dev/input/mice" EndSection

Kolla sedan om/hur din motsvarighet till min /dev/input/mice ser ut.
Ser allt bra ut så kolla om du har konfigurerat stöd för mus i din vmware.

I am not a politician and my other habits are also good.