Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

Problem med MYSQL-server

håller på sparka igång mysql på min debianburk, men det är nåt som inte fungerar. har sökt, men vet inte riktigt vad jag ska söka på. så om nån ger mig en hint kan jag gå därifrån iallafall!

när jag försöker starta mysql, får jag upp det här:

touch: kan inte beröra "/usr/local/var/linurr.err": Filen eller katalogen finns inte chown: kan inte komma åt "/usr/local/var/linurr.err": Filen eller katalogen finns inte Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/var /usr/local/bin/mysqld_safe: line 329: /usr/local/var/linurr.err: Filen eller katalogen finns inte /usr/local/bin/mysqld_safe: line 335: /usr/local/var/linurr.err: Filen eller katalogen finns inte STOPPING server from pid file /usr/local/var/linurr.pid tee: /usr/local/var/linurr.err: Filen eller katalogen finns inte 051010 15:31:27 mysqld ended tee: /usr/local/var/linurr.err: Filen eller katalogen finns inte

hoppas nån vet vad det handlar om
tack tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2002

Har du försökt att installera om MySQL?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004

aa. både med apt, och sen kompilera eget... =/

samma fel hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Försök att skapa katalogen /usr/local/var

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Precis. Om man läser det här noga ett par gånger:

touch: kan inte beröra "/usr/local/var/linurr.err": Filen eller katalogen finns inte

Så inser man att det kanske ligger nåt i det. Filen eller katalogen finns inte. touch skapar filer om de inte finns, alltså kan det ju tänkas ha nåt att göra med att katalogen inte finns...

Usch vad jobbigt det är med översättningar på det här viset. Det är väl okej att översätta hjälpfiler och sånt, men touch på svenska???

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en ö
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontaa
Försök att skapa katalogen /usr/local/var

japp, var såklart det!
TACK!

shit, var verkligen det där med att det var på svenska som förvirrade mig, såg inte det självklara.