Permalänk
Medlem

Boot on power på mac

Har några datorer jag använder som servrar här hemma, tex en äldre Dell och en PowerMac G4 Sawtooth. När strömmen går och kommer tillbaka här hemma går Dellen igång direkt medans man måste sätta på macen igen. Går det att få den att boota direkt när den får ström igen med openfirmware eller något? Har ingen aning om hur stödet är för detta.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem

Gå in bland Systeminställningarna, välj sen Strömsparare och fliken Alternativ.
Där finns en ruta "Starta om automatiskt efter strömavbrott" som man kan kryssa i.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske borde nämnt att jag kör Debian på den =P ehrm, men då borde iaf stödet finnas hårdvarumässigt. Undrar hur man ställer in det när det gäller linux bara. Inställningen när man har macOS borde väl ändra nåt i openfirmware? Kanske går att göra manuellt?

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem

'man pmset' heter det i BSD…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det bara måste ställas in i Debian eller i openfirmware också. Ingen som vet hur man bara ställer in i Debian så kan man ju testa det.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem

Hittar du något angående power management i debian?
(apropos kör jag, men whatis heter det väl?)
Datorer som klarar OS X klarar oxå att skriva till OF direkt via kommandon från terminalen…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nej, inte hittat nåt tyvärr. Och att skriva i OF vore inte så svårt om jag bara visste vad som skulle skrivas för att enabla det >_<

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!