Använda samma filer i windows och Linux...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jun 2004

Använda samma filer i windows och Linux...

Hej,

Är en liten nybärjare på dethär med linux och jag undrar hur jag kan använda filer som jag använder i Windows...

Har ett dualboot system med en hårddisk där jag har en win partition, en Linux partition och en partition som jag har alla dokument och musik på... som är NTFS...

Nu undrar jag om jag kan mounta den partitionen i linux så att jag kan använda den för att arbeta med filerna...

Tack på förhand

sisu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

svar ja. om den är FAT kan du spara på den med direkt. det ska visst gå för NTFS med lite trix också snart.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

NTFS går att skriva till i Linux. Men stödet är uruselt och kommer döda filsystemet. Kör istället någon captive lösning eller byta filsystem på disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:sʇɐlԀ
Registrerad
Dec 2003

Det är som sagt FAT32 som gäller om du ska ha bra stöd i båda OS:en. Det finns något EXT*-stöd i Windows och NTFS-stöd i Linux, men ingen av dem är särskilt bra.

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

jag har precis gjort så,men hur mountar jag min FAT32 partition så jag får rättigheter att ändra på den med alla användare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

sök på 'fstab'.

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

I /etc/fstab kan du knappa in något som ser ut som följande:

/dev/hda1 /mnt/windowsfiler vfat uid=micket 0 0

Uid bestämmer vem som äger filerna, om det inte ställs in så ägs filerna av root.

Ändra givetvis till rätt partition och rätt användarnamn.

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil, Karstad
Registrerad
Apr 2004

hm. om man har en disk man tänkte köra linux på. Sen har man 3x300gb sata diskar halvfulla med trevligheter som är formaterae som ntfs så går inte att hitta dom filerna/hårddiskarna med linux? tänkte köra ubuntu.

Inte kasta bäver i trähus!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
hm. om man har en disk man tänkte köra linux på. Sen har man 3x300gb sata diskar halvfulla med trevligheter som är formaterae som ntfs så går inte att hitta dom filerna/hårddiskarna med linux? tänkte köra ubuntu.

Läsa går hur fint som helst, det är att skriva som det är lite kinkigt med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil, Karstad
Registrerad
Apr 2004

Okej. Inge trevligt det heller. Går det inte konvertera filsystemet utan att behöva ta bort alla filer. Man kan kanske formatera 1 disk först. Flytta över från ntfs disken till den formaterade. Sen formatera nästa osv. Skulle det gå?
Är inte så insatt i detta med linux direkt som ni kanske märker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Man kan kanske formatera 1 disk först. Flytta över från ntfs disken till den formaterade. Sen formatera nästa osv. Skulle det gå?

ja i princip.
det går bra att kopiera filer från ntfs till ext/whatever.

edit: du får dock tömma första disken i windows, sedan boota i linux.

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kil, Karstad
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
ja i princip.
det går bra att kopiera filer från ntfs till ext/whatever.

edit: du får dock tömma första disken i windows, sedan boota i linux.

okej. Det finns ingen chans att jag förstör partionerna på dom slave sata diskarna så all information försvinner om jag bara installerar ubuntu på c: ?