Använda samma filer i windows och Linux...

Permalänk
Medlem

Använda samma filer i windows och Linux...

Hej,

Är en liten nybärjare på dethär med linux och jag undrar hur jag kan använda filer som jag använder i Windows...

Har ett dualboot system med en hårddisk där jag har en win partition, en Linux partition och en partition som jag har alla dokument och musik på... som är NTFS...

Nu undrar jag om jag kan mounta den partitionen i linux så att jag kan använda den för att arbeta med filerna...

Tack på förhand

Visa signatur

sisu

Permalänk
Medlem

svar ja. om den är FAT kan du spara på den med direkt. det ska visst gå för NTFS med lite trix också snart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

NTFS går att skriva till i Linux. Men stödet är uruselt och kommer döda filsystemet. Kör istället någon captive lösning eller byta filsystem på disken.

Permalänk
Medlem

Det är som sagt FAT32 som gäller om du ska ha bra stöd i båda OS:en. Det finns något EXT*-stöd i Windows och NTFS-stöd i Linux, men ingen av dem är särskilt bra.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag har precis gjort så,men hur mountar jag min FAT32 partition så jag får rättigheter att ändra på den med alla användare?

Permalänk
Medlem

sök på 'fstab'.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

I /etc/fstab kan du knappa in något som ser ut som följande:

/dev/hda1 /mnt/windowsfiler vfat uid=micket 0 0

Uid bestämmer vem som äger filerna, om det inte ställs in så ägs filerna av root.

Ändra givetvis till rätt partition och rätt användarnamn.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

hm. om man har en disk man tänkte köra linux på. Sen har man 3x300gb sata diskar halvfulla med trevligheter som är formaterae som ntfs så går inte att hitta dom filerna/hårddiskarna med linux? tänkte köra ubuntu.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
hm. om man har en disk man tänkte köra linux på. Sen har man 3x300gb sata diskar halvfulla med trevligheter som är formaterae som ntfs så går inte att hitta dom filerna/hårddiskarna med linux? tänkte köra ubuntu.

Läsa går hur fint som helst, det är att skriva som det är lite kinkigt med.

Permalänk

Okej. Inge trevligt det heller. Går det inte konvertera filsystemet utan att behöva ta bort alla filer. Man kan kanske formatera 1 disk först. Flytta över från ntfs disken till den formaterade. Sen formatera nästa osv. Skulle det gå?
Är inte så insatt i detta med linux direkt som ni kanske märker

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Man kan kanske formatera 1 disk först. Flytta över från ntfs disken till den formaterade. Sen formatera nästa osv. Skulle det gå?

ja i princip.
det går bra att kopiera filer från ntfs till ext/whatever.

edit: du får dock tömma första disken i windows, sedan boota i linux.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
ja i princip.
det går bra att kopiera filer från ntfs till ext/whatever.

edit: du får dock tömma första disken i windows, sedan boota i linux.

okej. Det finns ingen chans att jag förstör partionerna på dom slave sata diskarna så all information försvinner om jag bara installerar ubuntu på c: ?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!