Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Root login via vnc (centOS)

någon som kan förklara hur man loggar in som root till vnc ?
eller är det bara att logga in vanligt och sedan logga ut inne i datorn och sen logga in som root ?

tacksam för svar!

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Men varför vill du logga in som root med VNC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

så att jag kan ändra i lite prylar ( e nybörjare på detta så jag har inte lärt mig ssh helt och hållet)

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

känner du till kommadot su och sudo ? (från en terminal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004

Jag är royalbes polare och jag har nu förklarat för han varför man inte ska logga in på vnc som root jag har även visat han hur man använder su :).

8D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

det har han inte alls.. någon som vet nån bra guide med ssh kommandon etc ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royalbe
det har han inte alls.. någon som vet nån bra guide med ssh kommandon etc ?

Ja jag vist då och det är inte ssh kommandon det är linux kommandon du skriver. Plus jag skickade ju en länk där det stog hur man använder linux till dig.

8D