FreeBSD 5.4 hittar inte båda cpu .. ?

Permalänk
Medlem

FreeBSD 5.4 hittar inte båda cpu .. ?

Har kommit över en gammal burk med dubbla PIII 800EB pluggar i ett Gigabyte 6vxdc7 moderkort med via agp pro chipset (?).

Slängde in bsd men den identifierar bara en cpu, varför ?
Har tidigare inte haft problem med att slänga in bsd på burkar med
flera processorer..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kan du kolla på ett objektivt sätt att bägge fungerar som de ska? Har du kollat RAMet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bios hittar båda cpu och även allt ram-minne. Installationen fungerar som den skall i övrigt, men om jag kör dmesg så ser jag bara indentifieringen av en processor under boot.

Jag har även flashat in senaste bios på moderkortet.

Hade en hög med PIII cpuer och parade ihop de som stämde bäst, samma spänning och tillverkningsland o batch. Även om det inte skall vara känsligt..

/EDIT: testade även att växla processorerna, ingen förändring.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Du behöver kompilera om eller byta kärnan. Standardkärnan har inte SMP-stöd, av någon anledning som jag just nu glömt.

W

Permalänk

Använder du rätt installationsmetod dvs den för fler-CPU-system?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade som jag brukar, d v s med bootdiskar och över ftp.

Ska kolla på att bygga om kernel, har aldrig testat det så det är nått nytt o labba med..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du måste bomba in in SMP stöd.

Visa signatur

Microsoft: Where do you want to go today?
Linux: Where do you want to go tomorrow?
BSD: Are you guys coming, or what?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Du behöver kompilera om eller byta kärnan. Standardkärnan har inte SMP-stöd, av någon anledning som jag just nu glömt.

För att SMP försämrar prestandan hos UP-system. Typ.

Edit. stavfel

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Bakade en egen kernel, första gången, funkar fint nu.
Ökade även upp maskinens boot-hastighet AVSEVÄRT. Inte fel om den ska stå co-locate..
Alltid bra o testa lite o lära sig ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.