Kompilera systemet i openSuSE 10

Permalänk

Kompilera systemet i openSuSE 10

Efter att jag nu har kompilerat och installerat en anpassad kärna i SuSE så vill jag nu kompilera om hela operativsystemet.

På NetBSD skriver man ju bara "cd /usr/src/sys && make build" så kompileras och installeras hela operativsystemet, finns det någon motsvarighet till detta i SuSE?

Permalänk
Medlem

du menar installera nya kerneln ?

hela operativsystemet vill du nog inte kompilera om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
du menar installera nya kerneln ?

hela operativsystemet vill du nog inte kompilera om.

Nej, kärnan har jag ju som jag nämnde redan kompilerat och installerat, dvs "cd /usr/src/linux && make bzImage && make install".
Jag vill kompilera om hela operativsystemet.

Permalänk
Medlem

okej

Tror inte du kan göra så med Suse faktiskt, Det är nog Gentoo du vill ha om du letar efter sånna funktioner.

Permalänk
Inaktiv

Re: Kompilera systemet i openSuSE 10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_hultgren
Efter att jag nu har kompilerat och installerat en anpassad kärna i SuSE så vill jag nu kompilera om hela operativsystemet.

På NetBSD skriver man ju bara "cd /usr/src/sys && make build" så kompileras och installeras hela operativsystemet, finns det någon motsvarighet till detta i SuSE?

Offtopic kanske, men varför använder du inte NetBSD's build.sh?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_hultgren
Nej, kärnan har jag ju som jag nämnde redan kompilerat och installerat, dvs "cd /usr/src/linux && make bzImage && make install".
Jag vill kompilera om hela operativsystemet.

Ok, då får du nog skaffa GCC och en jäkla massa tålamod.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Frågan är varför du vill kompilera om hela systemet...? Finns ingenting direkt att tjäna på det. Bara för att man kompilerar kärnan så behöver man inte kompilera om allt annat efteråt.

Permalänk
Medlem

Varför vill du kompilera om hela systemet?

Edit: sen som vanligt <3

Permalänk
Medlem

Eftersom SUSE kör RPM:er så borde du teoretiskt kunna skaffa SRPM:en för varje paket, kompilera och installera den. Frågan jag ställer mig är "Varför?". Det finns mer lämpade distrubutioner än SUSE för manisk kompileringsoptimering (Gentoo, etc c. =).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.