Varför får jag ofta nätverksfel med just dessa 50MB-filer???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Varför får jag ofta nätverksfel med just dessa 50MB-filer???

När jag kopierar ett gäng 50MB filer över samba till BSD-servern (till andra XP-burken verkar det alltid funka) så dör den ganska ofta....kan inte kopiera mer än några hundra MB så dör den, och den gör det alltid just när den ska börja på en ny fil, aldrig mitt i en fil.

Däremot kan jag kopiera små MB-stora filer (digitalkamera) i tusental, eller stora GB-filer, och då är det väldigt sällan det händer.

Men just det med mängden av 50MB rar på en lång rad, ja då verkar det hända väldans ofta.

Samma felmeddelande i XP som jag fått tidigare (när jag hade Realtek i BSD-servern istället för Intel 100 PRO) om att fördröjd skrivning misslyckades och att det kan va fel på maskinen eller nätverket. Däremot får jag inte längre fel om "oversized frames" på servern utan den säger inget alls i /var/log/messages vilket den gjorde med Realtek-kortet innan när samma sak hände.
Allting halvdör i typ en minut innan det lossnar igen (både XP och servern).

Ideér någon?
Har inte kopierat mängder av 50MB till servern tidigare så det kanske funkade lika illa med Realtek-kortet också.

EDIT: Är det månne så att man kan tweaka Samba lite vad gäller överföringar, eller är det bara rättigheter och sånt man kan ställa in där?

CCNA sedan juni 2006