Problem vid inloggning i Debian.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2004

Problem vid inloggning i Debian.

Tjaa. Har nyss installerat Linux Debian. Men efter intsallationen så ska man ju logga in, jag gör det, och det står att det funkar sen händer det inge mer än att det står liote mer än att linux inte ger någon som helst garanti.

Någon som vet vad jag ska göra åt saken ? :S

-: Crestron :-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Prova detta så får du se att det visst händer något.

ls cd /etc mkdir minmapp cd cat /dev/urandom > fil

Skämt åsido, sök på forumet. Detta har varit uppe massvis med gånger. Problemet är att du inte installerat någon grafisk miljö.

[EDIT] Prova att skriva "startx" och posta resultatet här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2004

De står att det var ngt med xserver, så jag ominstallerar, med xserver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
De står att det var ngt med xserver, så jag ominstallerar, med xserver.

Ominstallerar du Debian? Det behöver du inte göra. I Debian använder du kommandot "apt-get install <paketnamn>" för att installera program. Börja med t.ex. gnome, kde eller xfce så får du en grafisk miljö att jobba i.

Lycka till, välkommen till Familjen Linux!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2004

Tack så mycket för alla svar. Ska testa det nu, för jag testade startx, och då fanns det inget wallpaper och ngt mer stod det. Så nu testar jag ianpeters svar. Tackar ödmjukast för det.

EDIT : En fråga till, vad menas med "neighbour table overflow" ?

EDIT 2 : Det gick inte köra kommandona, den frågade o m jag va root, men hur loggar man in som det då, enbart med mitt root lösenord så att säga. ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Tack så mycket för alla svar. Ska testa det nu, för jag testade startx, och då fanns det inget wallpaper och ngt mer stod det. Så nu testar jag ianpeters svar. Tackar ödmjukast för det.

EDIT : En fråga till, vad menas med "neighbour table overflow" ?

EDIT 2 : Det gick inte köra kommandona, den frågade o m jag va root, men hur loggar man in som det då, enbart med mitt root lösenord så att säga. ?

Du får logga in som root en gång för att kunna installera programmet "sudo". Därefter, närhelst du behöver root-rättigheter, skriver du bara "sudo <kommando>". T.ex. sudo apt-get install gnome .