HW info / DEBIAN netinstall!

Permalänk
Medlem

HW info / DEBIAN netinstall!

Tja vid installationen av debians netinstall dist, vad bör man ha tagit reda på om sin hårdvara för att kunna fullfölja en komplett installation.

Vad rekommenderar ni för partitionering till en 40g HDD?

Jag vill ha den så ren som möjligt(inte onödiga prog. ect...), räcker det då med:
apt-get update
apt-get install x-window-system
apt-get install kde-base

och att confa tangentbordet, mus och skärmen med "reconfigure xserver-xfree86".
*MS explorer 3.0- USB
*Logitech ultraX- USB

Vad ska jag mer tänka på, e debian nioob?

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk

Du behöver inte veta så mycket mer, möjligtvis vilket grafikkort du har och kanske vad din skärm har för specs. Annars så ger det sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det e väl bara att välja nv om man har tnt2, eller? Blir det inga problem med usb devices i netinstall versionen. Har bara testat ubuntu fulldist och där behövde man ju inte tänka alls (tråkigt).

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk

Nä, det borde inte vara något trubbel med USB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
Det e väl bara att välja nv om man har tnt2, eller? Blir det inga problem med usb devices i netinstall versionen. Har bara testat ubuntu fulldist och där behövde man ju inte tänka alls (tråkigt).

Vadär det som är så tråkigt me att allt funkar i ubuntu. Det är ju bra då blir ju gnu/linux mer lättanvänt och då kan fler använda det.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ja men jag vill ju lära mig installera allt från början vilket bara strular, inte använda den för bara surfning för DÅ sitter jag lika gärna på XP som stödjer det mesta utan strul, iallafall så för mig.
Har redan testat ubuntu och suse fulldistar vilket gått bra . Nu vill jag lära mig hur man gör det den svåra vägen men det förrutsätter att jag kan få det j.vl. usb tangentbordet och musen att funka! vet inte vilka inställninger som gäller i xserver-xfree86 angående usb input devices.

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk

Men du, om du nu vill lära dig, skriv in USB +keyboard +xfree i Google och leta rätt på det hela!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: HW info / DEBIAN netinstall!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando

Vad rekommenderar ni för partitionering till en 40g HDD?
Jag tycker du ska köra:
1G = swap
9G = /
30G = /home
då du verkar vara nybörjare.

Jag vill ha den så ren som möjligt(inte onödiga prog. ect...), räcker det då med:
apt-get update
apt-get install x-window-system
apt-get install kde-base

Varför lägga in KDE om du vill ha den ren ;), men ja.. Jag antar att det där borde räcka. xserver-xorg också kanske så du slipper xf86.

Permalänk
Medlem

vad e bättre i xorg då

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
vad e bättre i xorg då

Automatisk identifiering av skärmen, transparenta fönster. Säkert massa mer också, men inget jag har märkt av