Löst mitt Samba-problem, ifall nån har liknande problem. Annars en bra prestandatweak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Löst mitt Samba-problem, ifall nån har liknande problem. Annars en bra prestandatweak

Har haft problem med min Samba-server (FreeBSD5.4) som typ inga andra haft. Hänger sig rejält ibland när jag kopierar filer till servern, och då halvdör både XP och servern i någon minut. Dessutom har kopiering gått rätt sakta, typ 40Mbps.
En del tips har dykt upp, mestadels att routern är kass eller liknande.

Nu fick jag dock nyss tipset från ett annat forum att läsa en lång artikel som handlade om prestanda från Linux/Unix till XP när man kör Samba, och den fick mig att göra följande ändring i smb.conf, vilket ska ge bättre speed och mindre packetloss.

Verkar som det fungerar. Går lite snabbare nu, och framförallt verkar det aldrig bli såna där grova avbrott i kopieringar längre (iallafall har det blivit klart bättre....om det nu inte är slumpen som gör att det helt plötsligt funkar hehe)

Defaultvärdet är såhär:

socket options = TCP_NODELAY

Ändrades till det här:

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=8576 SO_SNDBUF=8576

Detta är säkert old news för alla här inne, men kan ju hända att någon mer än jag missat denna "tweak"

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Feb 2003

Jo det där är ett bra tips, körde med den raden eller nåt snarlikt när jag hade Samba engång i tiden. (Föredrar intern FTP numera)