Permalänk
Medlem

Mysqladmin utan X

Tjenare!

Kör en liten webserver med ubuntu installerad som server (dvs utan x). Vill installera mySQL för att lära mig det. Så jag kör

apt-get install libapache2-mod-auth-mysql apt-get install php5-mysql

och allt verkar fungera, och mysqld är startad. Men jag skulle vilja ha mysqladmin som inte följde med.

apt-get install mysql-admin

gör att den vill install en hel hög med paket på totalt 37mb:

The following NEW packages will be installed: defoma fontconfig libatk1.0-0 libcairo2 libfontconfig1 libfreetype6 libglade2-0 libgtk2.0-0 libgtk2.0-bin libgtk2.0-common libgtkmm2.0-1c2 libjpeg62 libmysqlclient14 libpango1.0-0 libpango1.0-common libpng12-0 libtiff4 libx11-6 libxau6 libxcursor1 libxdmcp6 libxext6 libxfixes3 libxft2 libxi6 libxinerama1 libxrandr2 libxrender1 mysql-admin mysql-admin-common ttf-bitstream-vera x-common

vilket känns lite väl mycket, och är inte en del av de paketen till X som jag inte ens använder?
Detta måste väl gå att fixa, kan man inte få endast mysql-admin?

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem

mysql-admin är ett grafiskt databashanteringsverktyg(som suger). Prova mysql-server.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du tänker inte på phpmyadmin som är ett webbgränssnitt?

Permalänk
Medlem

Hum, då tänkte jag fel. Vad heter php-verktyget man hade till att fixa databaser med som kördes direkt från servern.. Kan det ha varit phpmyadmin måhända?

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem

ja det är phpmyadmin

Visa signatur