Linux Kerneln, kan man klocka CPU'n med "CPU Frequence scaling" ?

Permalänk
Medlem

Linux Kerneln, kan man klocka CPU'n med "CPU Frequence scaling" ?

Hej!

Lite luddig topic kanske. Det är så här att jag håller på att göra en ny kärna till min nya Debian installation. Har laddat ner den senaste versionen (2.6.13.4). I alla fall, håller på att gå igenom alla saker i xconfig där det står en beskrivning av vad allt är till för. Nu har jag kommit till "CPU Frequence scaling". Det står att man kan ändra hastighet samt spänningen till CPU'n "on the fly".

Primära användningsområdet är ju till att sänka hastigheten samt spänningen för att minska värmen/strömåtgången.

Men nu undrar jag om man instället kan öka dessa två så att processorn överklockas? Har ett moderkort som inte har inställningsmöjligheter för varken FSB eller Vcore. Moderkortet jag har är ett MSI med K8M800 chipset och CPU'n en Sempron 2600+ socket 754 64 bitars.

Någon som vet?

MVH

Permalänk

Så vitt jag vet är CPU scaling till för laptopar. Men vem vet du får googla på ämnet och berätta för oss!

Visa signatur
Permalänk

Frequency scaling är vad nya bärbara (centrino) använder sig av för att öka batterilivslängden, själv försöker jag förgäves få igång den funktionen på min nya burk...

Permalänk
Medlem

funkar i linux ja, dock finns inte funktionen i alla semptron, minns nu inte vilken modeller som inte stödde tekniken men har för mig det va dom billigare slöare modellerna som inte hade cool & quiet