Permalänk
Medlem

har följande problem

kan inte lyssana på www.playdio.se .. programet som det ska starta med funkar men jag får inget ljud

och bitorrent programet fungerar inte står attt det inte gick att ( problem connecting to tracker ) .. finns det något annat progam att ladda ner .. ?

timeout execcded

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem

Du kan hämta Azureus från deras hemsida.
Men då måste du ha java 1.5 RE.

Sen är det bara att packa upp innehållet till en mapp och starta azureus där.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
kan man spela mpg /avi e.ct i linux ? behöhöver man ingen codec ?

Du behöver ingen codec för MPEG och AVI (xvid/divx) i MPlayer.

Permalänk
Medlem

har ett problem till !

har blockerat en andvändare på mitt (msn Gaim) och jag kan inte blockera upp andvändaren ?

har försökt på allt sätt någon som vet hur man grör ?

hur gör jag för att lyssna på playdio.se då ?

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk

För Gaim-grejen:
Tryck på Verktyg>Spärrlista
Där kan du lägga till och ta bort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6

och på vilket sett är linux frihet ?

Du kan t ex bestämma vilka moduler som skall vara installerade i kärnan, och kan bestämma vilka program som skall finnas och inte finnas i ditt system. Sen finns det även möjlighet att om du är missnöjd med något i t ex kärnan eller eller din fönsterhanterare, att korrigera problemet själv(förutsatt att du kan C osv då , men en teoretisk möjlighet). I windows kan du inte ändra något i operativsystemsfilerna eftersom deras kod inte är fri.

(Observera att du även har lika stor frihet i andra OSS-alternativ som *BSD osv)

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det väl inget msn som klarar webcam ännu till linux ? Jag har då inte hittat något iaf. Men om du är nybörjare så tycker jag du ska börja med www.kubuntu.org

Visa signatur

Marcus Lindberg
www.marculin.se
marculin@g33k.se

Permalänk
Medlem

hehe
Testa olika mediaspelare är mitt tips beep player kanske

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

mercury finns ju som ska ha webcam, men det är slött som in i

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

Prakt6: Nu blir jag faktiskt förbannad. Jag testade att gå till playdio.se och öppna deras winamp-pls-fil med beep-media-player och det fungerade bra. Det har jag också talat om för dig via MSN-protokollet. Varför i helvete LYSSNAR du inte på vad vi säger? Det räcker med ETT svar på varje fråga man ställer!

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
DEt enda som hindrar mig från att inte köra linux är

att jag inte kommer åt mina diskar med alla filmer spel .m.m ( kan bränna ut på cd )

är osäker hur det är med divisar för mitt grafikort moderkort om det funkar

moderkort = asus a7n8x-delux 2.0

gafikkort GF ti 4200

min logitech webcam funkar inte ( saknar drivisar) och progam för att köra det

progam som jag andvänder hur är det med dem ? vad kommer ersätta dem

demontools

nero

ms office

VLC player

winamp

bitlord för att ladda ner torrent filer ..

om ni kan hjäpa mig med detta så byter jag med nöje till linux

daemon tools - finns ett program som heter cdemu, lite krångligt att installera dock. =/
nero - k3b
MS Office - OpenOffice, rekoemnderas även om du kör Windows.
VLC - VLC
Winamp - XMMS, eller om du vill ha en spelare som sorterar album och skit efter id3-taggar, quod libet
Bitlord - Free Loader, kan vara lite knöligt att hitta. google typ efter "free loader linux bittorrent"

Som några andra redan sagt så är inte Linux Windows, det finns en del emuleringsprogram (eller wine) för att köra Windowsoprogram i Linux, men jag skulle inte rekomendera att lita på dom om du har ett val. Cedega är ett betalprogram som kan köra massa Windows-spel i Linux, dock inte lika bra som dom kör i Linux. Jag får exempelvis inte alls igång någon spelbarhet i Guild wars.

Inte så inne i wrappers, någon som vet om det skulle kunna vara ett alternativ för webcameran?

Jag kör förövrigt med samma grafikkort, och det funkar. Nvidia är ett snällt företag med massa stöd i Linux.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LadyFrost
Prakt6: Nu blir jag faktiskt förbannad. Jag testade att gå till playdio.se och öppna deras winamp-pls-fil med beep-media-player och det fungerade bra. Det har jag också talat om för dig via MSN-protokollet. Varför i helvete LYSSNAR du inte på vad vi säger? Det räcker med ETT svar på varje fråga man ställer!

Han skicka meddelande till mig och fråga samma sak. Jag sa även samma sak.

Jag kräver pakt6 bannad från detta forum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Han skicka meddelande till mig och fråga samma sak. Jag sa även samma sak.

Jag kräver pakt6 bannad från detta forum

Make it two.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Nvidia är ett snällt företag med massa stöd i Linux.

Tycker faktiskt inte att dom är någon höjdare. Kan tänka mig att dom har en eller två som på deltid har hand om linuxdrivrutinerna.

Sätter jag på Twinview med min crt+tv så låster sig hela datorn så fort jag avslutar X, och det spelar ingen roll om jag stänger av datorn eller bara vill ut ur X. Hittade en tråd på nvforum om det hela, http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=15603&highli... Första posten är från 07-29-03 och det har fortfarande inte hänt något. Att dom inte på över två år har lyckats lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Snälla banna, han har ju noll koll stackarn

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Make it two.

YOYOYYO, tre stycken nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur många av er har gnällt på prakt6, och hur många av er har GJORT någonting åt det (á la kontakta en mod/admin)?

Sluta jiddra, börja trolla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmor_gas
Tycker faktiskt inte att dom är någon höjdare. Kan tänka mig att dom har en eller två som på deltid har hand om linuxdrivrutinerna.

Sätter jag på Twinview med min crt+tv så låster sig hela datorn så fort jag avslutar X, och det spelar ingen roll om jag stänger av datorn eller bara vill ut ur X. Hittade en tråd på nvforum om det hela, http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=15603&highli... Första posten är från 07-29-03 och det har fortfarande inte hänt något. Att dom inte på över två år har lyckats lösa problemet?

Ojsna hoppsan, hade inte en anning om det. Har bara sett att nvidia stöder massa xorg-konfar, bland annat composting och sånt.

Finns det något företag som är bättre på Linux-grafikkort?

EDIT:
Innan någon smart unge kommer in och påpekar det, jag menar givetvis drivrutiner.
Sorgligt att jag behöver påpeka det här.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

det skulle väl vara matrox i så fall, men jag har aldrig provat själv...?

annars kanske man kan få tag på något via-baserat...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd

va e som e so bra me lunix tykcer wimdows funka rett bra va tro ni skule so mej o byta? försök seja va som e bra so ja kankse tesstar sen e kankse bra för mej:)

Visa signatur

ja ja har lite dyssleksi:( men inte mit fel juuh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnarkarN^
va e som e so bra me lunix tykcer wimdows funka rett bra va tro ni skule so mej o byta? försök seja va som e bra so ja kankse tesstar sen e kankse bra för mej:)

Jag hoppas innerligt att du är sarkastisk.. verkligen..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag hoppas innerligt att du är sarkastisk.. verkligen..

va menaru ja vill nu sak seja vad som e bättre me linux en win?

Visa signatur

ja ja har lite dyssleksi:( men inte mit fel juuh!

Permalänk
Medlem

Det finns bättre programutbud till Windows? Huruvida det finns mer program vet jag inte men kvaliteten är bättre? Jag har all respekt för program som Gimp till exempel, men Photoshop är bättre. Jag testade någon grafisk html-editor till Linux för ett tag sen, kommer dock ej ihåg vad den heter, i alla fall ... Dreamweaver sopar mattan med den vilken dag som helst. Flash och Director, finns det ens motsvarighet till det?

Open Office använder jag till Windows, men bara ordbehandlingsdelen och då bara till att skriva rakt upp och ner, hade lika gärna kunnat gjort det i Wordpad men föredrar Open Office på grund av stavningskontrollen. Ser så illa ut att lämna in rapporter och dylikt där det finns stavfel. Större arbeten använder jag InDesign till.

Och så har vi det här med hårdvarustödet. Jag har ännu inte fått mitt tv-kort att fungera i Linux. I Windows fungerade tv-kortet direkt.

Men egentligen är det väl ganska logiskt att hård- och mjukvarutillverkare ser till att kompatibiliteten är bäst mot Windows då majoriteten av kunderna finns där.

Jag har som sagt all respekt för de som gör fri programvara och vill göra alternativ till stora kommersiella program. Men när det gäller program för trycksaker och webbdesign så är det Macromedia och Adobe som gäller.

Dock dissar jag mycket från Microsoft, jag använder Thunderbird, OpenOffice, vlc, media player classic, foobar, gaim, Firefox etc.

Men, som sagt, det är när det gäller det tunga gardet som Adobe och Macromedia kör över motsvarigheterna till Linux. Och så det här med hårdvarukompatibilitet ... Och nu har vi inte ens kommit in på spel ännu. Mitt favoritspel Civilization 3 finns inte till Linux, det finns någon variant på tvåan som heter FreeCiv - visst ett fint initiativ och all heder till de som utvecklat spelet och släppt det fritt - men jag vill spela Civ3 och snart Civ4!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnarkarN^
va menaru ja vill nu sak seja vad som e bättre me linux en win?

En enkel regel är att om man inte vet varför ska byta, eller har en anledning, så byt inte.

Jag började använda GNU/Linux på min server på grund av stabiliteten, hastigheten och bekvämligheten med SSH. Sen lärde jag mig mer och mer... och mer.

Windows 2000 Server och Windows 2003 Server är enormt bra serveroperativsystem dock. Windows 2000 och Windows XP är enormt bra desktopoperativsystem.

Byt inte om du inte har en anledning, mitt tips. Om du inte byter för att lära dig, det är ju alltid kul.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Det finns bättre programutbud till Windows? Huruvida det finns mer program vet jag inte men kvaliteten är bättre? Jag har all respekt för program som Gimp till exempel, men Photoshop är bättre. Jag testade någon grafisk html-editor till Linux för ett tag sen, kommer dock ej ihåg vad den heter, i alla fall ... Dreamweaver sopar mattan med den vilken dag som helst. Flash och Director, finns det ens motsvarighet till det?

Open Office använder jag till Windows, men bara ordbehandlingsdelen och då bara till att skriva rakt upp och ner, hade lika gärna kunnat gjort det i Wordpad men föredrar Open Office på grund av stavningskontrollen. Ser så illa ut att lämna in rapporter och dylikt där det finns stavfel. Större arbeten använder jag InDesign till.

Och så har vi det här med hårdvarustödet. Jag har ännu inte fått mitt tv-kort att fungera i Linux. I Windows fungerade tv-kortet direkt.

Men egentligen är det väl ganska logiskt att hård- och mjukvarutillverkare ser till att kompatibiliteten är bäst mot Windows då majoriteten av kunderna finns där.

Jag har som sagt all respekt för de som gör fri programvara och vill göra alternativ till stora kommersiella program. Men när det gäller program för trycksaker och webbdesign så är det Macromedia och Adobe som gäller.

Dock dissar jag mycket från Microsoft, jag använder Thunderbird, OpenOffice, vlc, media player classic, foobar, gaim, Firefox etc.

Jag håller med dig.. Men Windows är ju den ledande desktop platformen.. Man skulle kunna porta Photoshop, Dreamweaver etc. till Linux.. Men eftersom Linux platformen är så förvirrad, bred och modifierad ut i alla hörn så är det bara svårt att garantera att en produkt fungerar på just din (unika) Linux installation. I Windows/Mac är detta busenkelt, antingen har du Win2000 >, MacOSX Panther > .. Inte nån "Debian Sarge 3.r01-pre7-cvs"..

Det där "direkt" skulle jag inte vilja hålla med om. Du fick troligtvis installera drivrutiner och program till kortet först. Om nu Linux hade haft stöd för ditt kort, så hade det räckt med "modprobe bttv" t.ex för Brooktree baserade kort (jag har ett nämligen). Därefter är det bara att ha något program som kan kolla på TV.

Men sen finns det saker som jag tycker slår många kommersiella produkter på fingrarna.. b.la Apache, PHP, MySQL, SSH, MPlayer, iptables och massa annat.. Även hårdvaru utnyttjandet slår många OS på fingrarna med..

Permalänk
Medlem

Man kan ju tillägga att det var enklare att byta till GNU/Linux under Windows 95/98-tiden.

Idag är det inte samma självklarhet.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.