Permalänk
Medlem

OpenBSD med PF

tänkte att det bar dags för något på routern nu så inatt åkte openbsd in dock så har jag lite problem med att få igong nätverket. Tanken var då att den skulle stå som firewall/router. Jag har telia 8mbit så ipt in e dynamiskt och det har jag fått att fungera via dhcp men sen vill jag ha statiska ip i det lokala nätverket och det är har det börjar luras lite.
rent utav sagt har jag inte speciellt stor aning om hur jag ska göra för att det ska fungera.
nu har det lokala nätverkskortet
inet 192.168.0.1 255.255.255.0 NONE som inställning är det rätt över huvud taget?
och vad mer är det jag ska ändra?

Permalänk

Det ser väl ok ut? Så långt allt väl, sen är det bara att läsa vidare i dokumentationen på openbsd.org om resten av konfigureringen

Permalänk
Medlem

hmm jo jag vet men det är nått som är lurt endå :/

ska pasta dom små konfigarna så får ni se

[Edit]

väntar lite med confarna då det värkar fungera rätt nu

dock så förstår jag inte riktigt hur man ställer in ipforwardingen :/
så om någons skulle kunna säga hur jag ska göra för att ställ in port 80 på interna ipt 10.1.0.20 så att den blir tillgänglig från internet

[Edit2]

nu kan vist inte något ip tilldelas från modemet står bara en massa dhcpdiscover osv men den lyckas inte få nått ip :/ om det kan vara något conf fel så skriv vilka ni vill att jag ska posta:)

btw det är tänkt att se ut så är:

internet---rv0 openbsd rv1 --- swich---www/fil/mail,print, 2fasta laptops, swich--- 2 wlan

rv1 har ipt 192.168.0.1

[Edit3]

nu får rv0 ip via dhcp från modemet och det går att surfa via lynx men mina andra datorer som har fasta ipn bla 192.168.0.10 och 192.168.0.5 openbsd maskinen har 192.168.0.1

detta är mina inställningar för nätverkskorten

ip 192.168.0.10
nätmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
dns servers 195.67.199.30 och 195.67.199.31

någon som har nån ide om vad det kan vara som gör att det inte fungerar
och jag kommer inte ut på nätet jag kan inte häller ssh:a OpenBSD burken :/

är det något speciellt man ska ställa in som jag missat eller nått?
har förresten följt openbsd.orgs faq

Permalänk

Du kan ju testa

pfctl -s nat
pfctl -s rules

och posta här..