Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2004

Mic problem i fedora

Hej jag kör det senaste fedora på min såkallade hemma server. Problemet är att jag kör skype på den och nu verkar inte micen vilja funka. Jag hör han klart och tydligt men min mic vill inte. Har prövat att hitta nya drivrutiner till mitt ljudkort men det finns inga till linux på deras hemsida. Har också varit inne i volymkontrollen och tittat.

Just det någon som vet någon bra sida med samlingar av linux program så som musikspelare bittorrentprogram med mera.

tack i förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

skype kan bara använda oss. om du kör alsa kolla att du har oss emulation eller (oss kompatiblitet genom alsa).
kolla så du har rättigheter till /dev/dsp
'sudo chmod a+wr /dev/dsp'
pröva 'cat /dev/dsp'.
när du pratar i din mic ska det komma skräptecken till konsol.
(för alsa) ställ in mic-nivån med 'alsamixer'

/a

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jo, det är så här va eh..
Registrerad
Jun 2005

jag hade också det problemet förut och jag har exakt samma dist. alsamixer i terminalen och så capture typ och välj någon annan chanel på nåt ställe så fixar det sig.