Windows Bootar inte efter Ubuntu Installation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Windows Bootar inte efter Ubuntu Installation

Hej!

Jag installerade Ubuntu 5.10 i morses och valde att den skulle använda 8 Gig opartionerat utrymme som ja hade ledigt på disken, installtionen gick bra, grub installerades och hittade att ja hade windows xp på disken, men senn när ja ska boota windows xp så står det bara att filen hal.dll saknas eller är skadad.. hur ska ja göra för att få igång mitt windows?

Tacksam för snabba svar

edit: Pallar inte linux får huvudvärk pga 60hz

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Re: Windows Bootar inte efter Ubuntu Installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Hej!

Jag installerade Ubuntu 5.10 i morses och valde att den skulle använda 8 Gig opartionerat utrymme som ja hade ledigt på disken, installtionen gick bra, grub installerades och hittade att ja hade windows xp på disken, men senn när ja ska boota windows xp så står det bara att filen hal32.dll fattas.. hur ska ja göra för att få igång mitt windows?

Tacksam för snabba svar

edit: Pallar inte linux får huvudvärk pga 60hz

Det första vet jag inte men hzen borde du kunna ändra i din /etc/x11/xorg.conf

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Okej, Men jag vill Gärna få igång mitt Xp nu
btw, när ja mountar min ntfs partiotion i linux så finns hal.dll filen i system 32 så den saknas inte..

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaraborg
Registrerad
Jan 2005

hmm... riktigt konstigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Ingen som kan hjälpa mig?

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2003

Det låter som din NTFS-partition blivit skadad. Om du inte hunnit fippla för mycket Ubuntu ännu, så skulle jag rekommendera att du försöker laga NTFS-paritionens MBR. Testa det och se om Windows XP startar. Om inte det fungerar, så är det nog kört tyvärr :-/

Får man fråga hur partitioneringen gjordes?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Jag gjorde såhär, hade en 8gig stor partition på min dator, med massa skit som ja tog bort, så ja fick 8gig opartionerat utrymme på min disk, Bootade med Ubuntu skivan och installerade ubuntu, och valde att den _inte_ skulle formatera mina andra partioner och bara använda det lediga utrymmet på disken, såväl fungerat allt ubuntu fungera och ja kunde mounta mina ntfs partitioner i Ubuntu, men när ja sedan skulle reboota och starta xp så gick det inte.. stog bara att filen hal.dll var skadad eller saknades.. så ja startade ubuntu igen och skapade denna tråd.. Men Ja har fixat det nu.. var tyvärr tvungen å ta bort ubuntu.
Jag gjorde så här : Bootade med xp skivan och valde att reparera så ja kom till kommandoprompten, loggade in där och skrev "fixmbr" så att grub försvann och xp:s deafult bootmeny kom tillbaka.. men den startade inte ändå.. fortfarande så fattades hal.dll, så ja tänkte att nu måste ja la formatera eller repaera windows.. men när ja kom till partioneringen i xp installen så tog ja bort linux partionenerna o bootade om för skojs skull innan ja skulle formatera bara för å se om den starta xp, och det gjorde den så ja slapp Formatera Helnöjd

i framtiden så kommer ja akta mej för att ha linux och windows på samma hårddisk..

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2003

Det är vanligtvis inga problem att ha olika partitioner på en disk. Men måste säga att det här var ett synnerligen skumt fel. Det är inte så att du har haft skumma "filer-fattas-vill-inte-starta"-problem innan? Så har du startat om och så var det löst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Nej jag har aldrig hatt några som helst problem med att boota förrut.. Ja tog bort Linux partitionerna så var problemet löst

Jo det är Jätteskumt, förstår inte själv varför inte xp kunde boota..

Hejdu