Blu-Ray från AOpen nästa månad

Permalänk
Melding Plague

Blu-Ray från AOpen nästa månad

<font style="font-size: 10pt"><b>Blu-Ray från AOpen nästa månad</b></font> <small class="small">måndag 17 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
AOpen håller för fullt på att tillverka Blu-Ray-spelare till datorer. Produkterna kommer att börja säljas redan nästa månad. Eftersom det inte finns Blu-Ray-skivor än är detta ett konstigt drag men det är förmodligen bra för anhängare av Blu-Ray eftersom tekniken då kommer komma ut på marknaden snabbt. Om man vill ha en Blu-Ray-spelare tidigt får man dock betala. Enheterna kommer att kosta väldigt mycket, precis som DVD-brännare och liknande gjorde vid introduktion.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051016-5439.html" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir dom enkla att få tag på i Sverige?

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir samma sak som med DVD... att det tar en evighet innan formatets fulla potential börjar användas. Liksom, innan DVDn släpptes så minns jag att de pratades om brännbara skivor upp till 17 GB. Men fortfarande är ju dual layer ganska ovanligt.

edit: Bra iallafall. Långt mycket hellre Blu-ray än HDDVD.

Permalänk
Medlem

Kan spelaren/brännaren tänkas vara bakåtkompatibel med CD/DVD?

Permalänk

Men det är ju ett skabbformat med de där skärm-DRM grejset, därför ska det bojkottas så länge det går.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Åh, Blu-ray skivan ser ju likadan ut som en vanlig dvd-skiva

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Kan spelaren/brännaren tänkas vara bakåtkompatibel med CD/DVD?

Eftersom att det står på Playstation 3's specifikationerna att skivspelaren ska klara av Blu-Ray, DVD+-R/RW (allt), CD R/RW och ps3, ps2, ps1 skivor, så tror jag att den lär vara någelunda bakkompatibel. Brännaren kanske inte klarar av att bränna DVD skivor, men jag är rätt säker på att den kan läsa dvd.
HD-DVD skulle gå att läsas/brännas i vanliga dvd spelare.

<3 Bly-Ray

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

väntar tills det kommer spelare som klarar både blueray o hd-dvd, det har ju utlovats av några tillverkare. sen lär ju priset få sjunka lite. dual-layer dvd skivor är ju fortfarande på tok för dyra även om priserna per skiva nu börjar närma sig vad som är rimligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tao
Undrar om det blir samma sak som med DVD... att det tar en evighet innan formatets fulla potential börjar användas. Liksom, innan DVDn släpptes så minns jag att de pratades om brännbara skivor upp till 17 GB. Men fortfarande är ju dual layer ganska ovanligt.

edit: Bra iallafall. Långt mycket hellre Blu-ray än HDDVD.

Håller med dig om att det tar sin tid innan ett lagringsmedia är moget. Jag skulle då inte köpa första lancerade Blu-Ray spelare även om jag haft råd, risken är det kryllar av barnsjukdomar som kanske inte äns går att åtgärda med ny firmware.

Permalänk
Medlem

wooo!

Blu Ray kommer ut före HD-DVD, måste vara nån fördel med det iaf

Har alltid gillat Blu Ray,, undra när skivorna kommer och hur mkt man kan bränna på dom, och vad som kostar..:|

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Om det ska vara lönt att köpa med en gång bör man nog vara filmintresserad. Och använda den enbart för att se film..Till HTPC:n alltså...För annan datoranvändning tror jag inte det blir lönt att skaffa en sådan på flera år...

För min del blir det nog köp så fort de kommer ut i USA eller Europa...Har hembio och vill ha äkta 720P, 1080i...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Såg på en video från THG att andra generation Blu-ray redan är släpta i Japan.. fan vad resten av världen alltid ska ligga efter i teknik jämfört med japan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Såg på en video från THG att andra generation Blu-ray redan är släpta i Japan.. fan vad resten av världen alltid ska ligga efter i teknik jämfört med japan

Kanske ska fråga vad EXAKT var första generationens blu-ray? Skulle nog satsa på att de var en väldigt omogen produkt som väldigt få hade tillgång till alls.

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Andra generationen är helt enkel x2. Ungefär som DVD är x16 nu. Har inget med mogenhet att göra, utan hastighet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens har någon DVD-brännare =/

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte så starkt på Blu-Ray, DVD kommer nog att leva ett litet tag till innan nåt annat format tar över.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spel fortfarande släpps på CD kommer DVD definitivt att leva ett bra tag till. Angående Blu-Ray vs HD-DVD så kan man väl säga som så att Blu-Ray låter bra mycket coolare än HD-DVD men den verkligen tekniska skillnaden har nog inte så många koll på.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Xcan... lagringen är den största skillnaden... HD-DVD är max 25GB, och Blu-Ray är allt mellan 23 och 200GB har jag läst

Permalänk
Avstängd

Ja, DVD brännarna var ganska dyra i början, även media. Men idag kan du köpa ett 100pack DVDR skivor för under 200kr + brännare för 400 kr.

Klart att skiftet kommer gå trögt i början, vinnaren blir ju den som så att säga leverar till rätt pris i stora kvantiteter.

Blu-Ray Disc standarder.
Single-layered disc: 23.3 GB, 25 GB, and 27 GB.
A dual-layered double-sided can hold up 46.6 GB, 50 GB, or 54 GB, without “flipping” sides. Bestämda standarder.

HD DVD standarder.
single-layer 15GB
dual-layer 30GB

Vore ganska skönt att lyckas backa upp en stor del av det man har på hdisken på en dag.
Men det som fick DVD att bli poppis var inte främst lagrinsutrymmet utan att alla nya filmer som kom fanns till det formatet.

-Blu-ray disc can hold 8 layers.
This offers a potential to store up to 200 GB of data.
2 ord jag lägger märke till här. can & potential.
Inget faktum än så att säga. Men är klart en fördel.

Permalänk
Medlem

en enkel undran, över allt står det rom och blu-ray, men kommer man ens kunna SKRIVA med denna "drive? även om ingen media finns så att säga??

förstår inte, när dvdn kom ut stod det klart och tydligt att första enheterna bara kan skriva till DVD-RW skivor etc. men det hela verkar mer och mer "mystiskt" eller kanske jag inte haft tid att läsa rätt sidor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Jag tror inte så starkt på Blu-Ray, DVD kommer nog att leva ett litet tag till innan nåt annat format tar över.

Bägge kommer säkert att finnas samtidigt under lång tid...Det kommer att vara ett entusiastförmat för personer som inte tycker DVD-bildkvalitén är bra nog..Och som har råd och intresse av att betala betydligt mer för något bättre...Har man en dyr hembioanläggning som klarar HD-kvalité är det lönt att betala ganska mycket extra för att få ett format som klarar den upplösningen...

Så jag tror definitivt förmatet har sin plats på marknaden. Men mainstream lär det inte bli på länge.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Xcan... lagringen är den största skillnaden... HD-DVD är max 25GB, och Blu-Ray är allt mellan 23 och 200GB har jag läst

Där har du fel.. HD-DVD är 15GB / Lager, och vid lansering kommer HD-DVD ha två lager som dagens DVD.. fast får då 30GB utrymme.. som jag förstått det så går det max att ha Fyra lager på HD-DVD, dvs max 60GB..

Blu-ray kommer klara 25GB / Lager, fast kommer klara ändå upp till 8st lager, dvs totalt max 200GB! däremot kommer blu-ray vid lansering bara ha ett lager, vilket gör att precis vid lansering kommer det vara sämmre.
Dock kan jag säga att jag verkligen hoppas det blir Blu-ray, känns fel att hoppa på HD-DVD då det kommer klara sjukt mkt mindre utrymme i slutändan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag som inte ens har någon DVD-brännare =/

Jag som inte ens har någon DVD-läsare =/

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Dual layer dvd är ju verkligen prisvärt idag....inte!

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag som inte ens har någon DVD-brännare =/

Jag får en idag!

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk

Det är inte prisvärt, nej. Har ju antagligen en del med att enbart dom lite nyare brännarna har det (Det finns trots allt en hel del brännare som inte klarar dual layer i folks datorer idag), och att startpriset redan från början var oerhört högt.
Hade startpriset varit 60:- / skiva, så hade vi nog varit nere i runt 30:- idag. Nu låg det ju på runt 150:-, och nu är det nere i runt 70:- /st vid 5-pack har jag för mig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Dock kan jag säga att jag verkligen hoppas det blir Blu-ray, känns fel att hoppa på HD-DVD då det kommer klara sjukt mkt mindre utrymme i slutändan...

Visserligen, men det blir troligtvis en fråga om $/Gb då HD-DVD än så länge är lite billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är inte prisvärt, nej. Har ju antagligen en del med att enbart dom lite nyare brännarna har det (Det finns trots allt en hel del brännare som inte klarar dual layer i folks datorer idag), och att startpriset redan från början var oerhört högt.
Hade startpriset varit 60:- / skiva, så hade vi nog varit nere i runt 30:- idag. Nu låg det ju på runt 150:-, och nu är det nere i runt 70:- /st vid 5-pack har jag för mig.

Men det är fortfarande billigare än att köpa en DVD film? Hyra och kopiera rakt av utan en massa kvalitets försämring.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Bilder på skrivbara media finns i forumet. Gå till spel, hitta tråden om PS3...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

men frågan är om just DENNA drive kommer att kunna skriva???