USB-mus-strul under Linux v2.6.12+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

USB-mus-strul under Linux v2.6.12+

Jag har en optisk mus (Microsoft) som har slutat att fungera med USB2.0-drivrutinen (ehci_hcd) i och med Linux v2.6.12. evtest (se nedan) visar all info men tar inte emot några events. Tar jag bort ehci-drivaren (rmmod ehci_hcd) börjar musen fungera igen och evdev visar en massa events.

Problemet är att jag vill ha kvar USB2.0-drivaren för att inte USB-diskar skall gå siraps-slött samt ha 2.6.12+kärna och en fungerande mus.

Finns det något sätt jag kan tvinga just musen att köra med ohci_hcd - drivrutinen eller finns det något annat sätt att lösa detta? Just nu har jag problemet med en standard Ubuntu Breezy kärna.

# evtest /dev/input/event1 Input driver version is 1.0.0 Input device ID: bus 0x3 vendor 0x45e product 0x39 version 0x300 Input device name: "Microsoft Microsoft 5-Button Mouse with IntelliEye(TM)" Supported events: Event type 0 (Reset) Event code 0 (Reset) Event code 1 (Key) Event code 2 (Relative) Event type 1 (Key) Event code 272 (LeftBtn) Event code 273 (RightBtn) Event code 274 (MiddleBtn) Event code 275 (SideBtn) Event code 276 (ExtraBtn) Event type 2 (Relative) Event code 0 (X) Event code 1 (Y) Event code 8 (Wheel) Testing ... (interrupt to exit)