Permalänk
Medlem

Jag har länge endast kört KDE på grund av den utvecklade miljön och de många inställningar som kan göras, men har på senare tid börjat snegla mer och mer på Gnome. Det börjar helt klart bli bättre, och jag jag gjorde tidigare i veckan en provinstallation av Suse med Gnome och det fungerade riktigt bra.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Håller på att experimentera med olika, så jag röstade på "annan".
Minf avorit hittils är nog fvwm.

EDIT:
KDE är nog den wm som jag gillar minst av alla. Ner med qt! Heja GTK! (enbart för att den är snyggare, vet inget om hur dom är att handskas med)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

KDE fungerar oftast bättre (med Kioslaves och den långt gångna integrationen mellan applikationerna i miljön) men dessvärre ser den ut som något jag får upp igen morgonen efter en dålig fylla. Det är helt enkelt fruktansvärt fult, skräligt och färgglatt och en jävla massa ploppar överallt. Visst, en del av det går att fixa med andra ikon-themes och desktops och så vidare, men en del är lite pilligare. Jämför ex. Firefox gränssnitt mot Konqueror - konq har säkert dubbla antalet knappar i menyraden som bara är i vägen. Och varför ska jag behöva tweaka installen i säkert 2-3 timmar innan dess det ser rimligt ut? Orkar inte med det..

In short: Om KDE by default såg lika bra ut som Gnome gör så skulle jag köra det på 2 röda. Nu ser det ut som crap, varför jag använder det tekniskt inte lika fullödiga Gnome istället.

W

Permalänk
Medlem

Den wm som jag använder är openbox

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Kör Gnome, jag tror dock att jag fortfarande jag gillar KDE bättre, men älskar ett konfat Enlightenment.
Tror att Gnome har vunnit marknadsandelar mha/pga Ubuntu.

Offtopic: Måste bara ventilera lite. Fan vad det har hänt mycket med Amarok sedan jag körde det senast (2 år sedan?).

Worldspawn: Notera att Konqueror är mer än bara en webläsare. Mao så kan jag tycka att det är lite orättvist att jämföra den med Firefox.
Men jag håller med om att det är surt att sitta och tweaka ner saker. Har svurit mig blå ibland när jag användt WMP på skolans datorer och default = fullbloat. Likaså slängde jag bort flera timmar på att tweaka ner Opera för att få vissa saker där att fungera som Firefox... för att efter misslyckandet gå tillbaka till Firefox och snabbt och enkelt fixa ett par nya extentions.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk

KDE, det är helt enkelt mer "visuellt" på något sätt. Gnome är så tyst och försynt och stillsamt.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Gnome känns skön hehe dock inte testat andra.Men det kommer väl menar BSD har väl fler valmöjligheter än KDE eller GTK

De du kan köra i BSD går att köra i Linux också och tvärtom (har inte stött på någon som bryter mot detta) så det spelar ingen roll.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

För att installera xfce4, vad skriver man istället för x? yum install x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
För att installera xfce4, vad skriver man istället för x? yum install x

x=xfce4 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
x=xfce4 ?

Nothing to do

Permalänk
Medlem

Kör Fluxbox !!

Måste jag välja mellan KDE och Gnome väljer jag KDE. Gillar inte Gnome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
För att installera xfce4, vad skriver man istället för x? yum install x

Du börjar först med att söka efter paketnamnet:

yum search xfce

Sedan när du har hittat någonting som verkar vara XFce4 så kör skriver du bara i det som ovan.

yum install paketnamn

Permalänk

Gnome - dels för layouten och GTK-program passar mig som handen i en handske, men även för att KDE i mitt tycke ser ut som bajs i standardutförande.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Du börjar först med att söka efter paketnamnet:

yum search xfce

Sedan när du har hittat någonting som verkar vara XFce4 så kör skriver du bara i det som ovan.

yum install paketnamn

Det har jag gjort men jag vet inte vilket jag ska installera! :-S

Permalänk
Medlem

Har kört Gnome, KDE och XFCE. KDE hamnar på sista plats, det är fult, instabilt och slött.

Gnome for the win!

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

pekwm
Vill inte ha en de/wm som tar hälften av mina systemresurser, och hälften av skärmen...
Hade dock helt klart valt gnome före kde

Permalänk
Medlem

Kör gnome. Det bara blev så från början. KDE känns inte lika sätt. Testade fluxbox ett tag men gick tilbaka till gnome av lathet. Jag behöver inte mina systemresurser egentligen. Något vidare lagg känner jag inte av.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

KDE för hela slanten. Har tidigare kört Gnome och det känns ogenomtänkt, fult (det finns inte några snygga teman). Om KDE är 2005 är Gnome 1995. Dock tycker jag att äpplen är fina, speciellt de av arten Macintosh och skulle nog överge KDE ganska snabbt om ett äpple serverades.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
KDE för hela slanten. Har tidigare kört Gnome och det känns ogenomtänkt, fult (det finns inte några snygga teman). Om KDE är 2005 är Gnome 1995. Dock tycker jag att äpplen är fina, speciellt de av arten Macintosh och skulle nog överge KDE ganska snabbt om ett äpple serverades.

Tjae, håller inte med dig. Ditt skrivbord ser ut som en godisfabrik (hatar det), GNOME är stilrent och inte plåttrigt. Dock har du och jag ganska olika värderingar på det området men jag ska nog fortsätta kalla dig idiot för dina åsikter om ögongodis.

Får se till att kasta in F(?)VWM med en vettig config nästa gång jag orkar ta mig ut till dig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

KDE kör jag på alla skrivbord, komplett och kraftfullt för mitt dagliga arbete. Utseendet bryr jag mig inte om mer än att funktionen är god, ser inte datorn som ett digitalt dockskåp.

Permalänk
Medlem

Kör KDE.
Har kört olika *boxar, enlightenment och sånt innan.

Jag trodde faktiskt att det var KDE > Gnome tills jag såg den här tråden...

Jag ser Gnome som något som kraschar, hela tiden.. och är allmänt tomt; ej färdigt. Och man kan inte ställa in det lika mycket som KDE.

Men det var ett tag jag verkligen körde Gnome (runt ~Redhat 6 tiden) så jag har säkert väldigt fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Jag ser Gnome som något som kraschar, hela tiden.. och är allmänt tomt; ej färdigt. Och man kan inte ställa in det lika mycket som KDE.

Jag har exakt samma erfarenhet. Gnome (och alla apps) tycks krascha i tid och otid, vilket är något som jag inte upplever med KDE.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag har exakt samma erfarenhet. Gnome (och alla apps) tycks krascha i tid och otid, vilket är något som jag inte upplever med KDE.

Om jag inte minns fel, så har du väl varit förespråkare för allsköns minimalistiska wm:s, tex pekwm.
Vad har fått dig att emigrera till andra kanten, om man nu kan kalla KDE det?

Permalänk
Medlem

Får nog ta och kolla igenom "systemet" lite bättre, vore skoj att testa lite nya settings.
En fråga man kan väl inte bara byta skrivbordsmiljö hux flux eller?

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Får nog ta och kolla igenom "systemet" lite bättre, vore skoj att testa lite nya settings.
En fråga man kan väl inte bara byta skrivbordsmiljö hux flux eller?

Jo.

Permalänk
Medlem

Ion, konceptet är trevligt, men katten vad jag hatar lua...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
KDE fungerar oftast bättre (med Kioslaves och den långt gångna integrationen mellan applikationerna i miljön) men dessvärre ser den ut som något jag får upp igen morgonen efter en dålig fylla. Det är helt enkelt fruktansvärt fult, skräligt och färgglatt och en jävla massa ploppar överallt.

Word! Jag körde KDE ett tag, men lyckades aldrig få det riktigt så slimmat som jag ville ha det. I Gnome var det mycket lättare, men tyvärr tycker jag Gnome känns slöare än KDE.
Sen vill jag bara spy på att (nästan) alla KDE-applikationer ska heta något med "K" i namnet!

Permalänk
Medlem

Fluxbox.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Om jag inte minns fel, så har du väl varit förespråkare för allsköns minimalistiska wm:s, tex pekwm.
Vad har fått dig att emigrera till andra kanten, om man nu kan kalla KDE det?

Nyfikenhet. Det finns alltid plats för pekwm, men just nu trivs jag oerhört bra med KDE.

Däremot upplever jag inte att jag har förespråkat varken det ena eller det andra speciellt hårt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

XFCE4 <3