Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2003

Gnome > KDE

Hur konfar jag om min debian-dist från att använde Gnome till att använda KDE istället? Båda gui-na finns installerade.

[Clear-Host]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Installera GDM om du inte redan har det.
Sen är det bara att logga ut så kan du välja KDE under Sessions på loginskärmen.

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2003

Ahh, okej jag fick fram det nu. Men nu kan jag helt plötsligt inte logga in. Har inte ställt in några user-inställningar ännu. Trodde att jag skulle logga in som "root" med blankt lösen med det gick inte. Är det nåt annat default-lösen för "root" eller hur går jag vidare? Sist loggades jag in per automatik.

[Clear-Host]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

1. Du ska inte använda root som vanlig användare.
2. Ofta är root inte tillåten att logga in vid Gdm/Kdm pga. ovanstående.
3. Du valde ett root-lösenord när du installerade Debian.
4. Du fick också frågan att skapa en vanlig användare vid installationen. Prova logga in som denna istället.

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2003

Okej, det är taget. Hade inte riktigt hjärnan med mig tror jag. Det funkar nu iallafall. Tack för hjälpen.

[Clear-Host]