Apple lanserar nya Powerbooks!

Permalänk
Medlem

Apple lanserar nya Powerbooks!

http://www.apple.com/se/powerbook/

12-tumsmodellen är oförändrad, medan de båda storasyskonen fått högre upplösning. 15-tummaren har nu en upplösning på 1440 x 900 bildpunkter, det vill säga samma upplösning som 17-tummaren tidigare haft. 17-tummaren, i sin tur, har nu en riktigt hög upplösning på 1680 x 1050, vilket är samma som Apples Cinema Display på 20 tum. Dessutom har skärmen hela 46 procent högre ljusstyrka, detta trots att batteritiden ökat med imponerande 22 procent.

I övrigt är specifikationerna desamma som tidigare. Priset är 20 295 kronor för 15-tummaren, medan 17-tummaren går på 25 495 kronor.

-- IDG.se

Märkligt att jag skulle hinna före Sidde & co

Men man blir ju allt lite sugen...

Permalänk

Inte för att låta allt för negativ, men de där priserna är ca tre gånger för höga för att ens vara rimliga...

Permalänk
Medlem

Du glömde att nämna att 8x SuperDrive numera är standard på alla PowerBookmodeller.

Permalänk
Medlem

Dom har uppdaterat powermacen också

http://idg.se/ArticlePages/200510/19/20051019200544_MW/200510...

Powermac har uppdaterats. Samtliga modeller har nu processorer med dubbla kärnor, som trots sänkt klockfrekvens utlovas ge hastigheten en rejäl spark i ryggen.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

kan tänka att steve längtar väldigt mycket efter intels m-pluggar...

edit: till de bärbara apparaterna alltså.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

PowerMac:en med dubbla dualcore-processorer lär ju vara hyfsat snabb.

Edit: Kollade lite på applestore, att få en powemac med 16GB RAM kostar "bara" 95 papp om man vill ha non-ECC (med ECC ligger priset på 120').

Permalänk
Medlem

ja. nu är powermacen uppe på banan igen, med råge!
det känns ju nästan som på 9500/9600s glada dagar.

edit: samma moderkort över hela brädet utan tjaffs på minsta modellen.
tror ni på en 'mini-powermac' att stoppa mellan minin och powermacen?

edit2: har de två minsta modellerna en ledig cpu-slot månntro?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Inte för att låta allt för negativ, men de där priserna är ca tre gånger för höga för att ens vara rimliga...

Vadå då? En bra bärbar dator (PC) kostar ju allt mellan 20 000 och 40 000?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Håller till viss del med, men jag tycker att priserna är lite i överkant (inte för att jag är förvånad ). Mkt trevlig uppdatering dock.

Permalänk
Medlem

Aja, blir väl en iBook då, känns inte som denna uppdateringa gjorde powerbooken (12") något mer värd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Aja, blir väl en iBook då, känns inte som denna uppdateringa gjorde powerbooken (12") något mer värd.

Säger detsamma. Hade hoppats på, nu när de i dessa dagar har gjort allt annat tunnare, en betydligt tunnare och lättare powerbook. Då hade man fått något extra för de 5000:- man lägger till ovanpå iBookpriset.

Nu blir det nog en iBook när lönen kommer tror jag nog.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Quad macen får mig att direkt koppla till Quadra 950. Utseeendemässigt också
http://sidde.lokalen.org/gallery/2005-03-16/PICT1074.JPG

Permalänk
Medlem

Lägg också märke till att 12" förvisso har fått Superdrive som standard, men inte Dual Layer. Det har 15" och 17" fått. Blir en iBook inom en nära framtid för mig.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

17" var trevlig

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Damn att man precis köpt ny speldator :x

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

15" Powerbook tycker jag är mest prisvärd av Powerbooksen i nuläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det vore ju inte helt fel att köpa en sån. Synd bara att jag INTE SKITER GULDPENGAR!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

quaden är min så fort jag hittar fast jobb avbetalning hatar jag men med den jäveln så kan det fan vara värt det

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

12" är lite i dyraste laget för mig sen saknar den pc-card-plats också :/

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, det vore ju inte helt fel att köpa en sån. Synd bara att jag INTE SKITER GULDPENGAR!

Hmm, om du märker av någon ändring i det området, kan du inte skita lite åt mitt håll då? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Inte för att låta allt för negativ, men de där priserna är ca tre gånger för höga för att ens vara rimliga...

Nej, de är lite dyrare än motsvarande PC. Men skillnaden är att om tre år kommer en bärbar Mac fortfarande att vara användbar medan en bärbar PC nätt och jämnt kommer att duga till dörrstopp eller bokstöd. PCn för du garanterat hosta upp omkring 16-20 lakan för också.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
15" Powerbook tycker jag är mest prisvärd av Powerbooksen i nuläget.

Är väl inte så konstigt då 12:an är samma gamla 12:a…
…men det är nog inte första gången som 15/17 uppdateras skilt från 12:an, så det kommer väl…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Nej, de är lite dyrare än motsvarande PC. Men skillnaden är att om tre år kommer en bärbar Mac fortfarande att vara användbar medan en bärbar PC nätt och jämnt kommer att duga till dörrstopp eller bokstöd. PCn för du garanterat hosta upp omkring 16-20 lakan för också.

Det där är ju inte helt sant. Min laptop som tillverkades för 2½ år sedan har specifikationer som tål att jämföras med dagens bärbara (P4 2GHz och 512 MB DDR-ram). Nätt och jämnt dörrstopp? Nja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Vadå då? En bra bärbar dator (PC) kostar ju allt mellan 20 000 och 40 000?

Du kan få en vettig för runt 9000-12000

Tycker 20 000 är lite väl för en med 15", ett gammalt Radeon9700 och 512MB. Men de klart... Märkes-saker kostar.. precis som kläder och annat..

Permalänk
Medlem

isecore: tolvtummaren känns ju inte speciellt framtidssäker eftersom den bara har snabbare cpu, mer disk, brännare och aningen nyare grafikkort än när den ursprungligen kom tidigt 2003..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Det där är ju inte helt sant. Min laptop som tillverkades för 2½ år sedan har specifikationer som tål att jämföras med dagens bärbara (P4 2GHz och 512 MB DDR-ram). Nätt och jämnt dörrstopp? Nja...

Kom igen om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Nej, de är lite dyrare än motsvarande PC. Men skillnaden är att om tre år kommer en bärbar Mac fortfarande att vara användbar medan en bärbar PC nätt och jämnt kommer att duga till dörrstopp eller bokstöd.

du menar alltså att powerbooken har utvecklats nästintill inget alls på tre år...?
jag håller med isf...

hösten 2002 låg väl pb på kanske 800mhz..? (första dvi-modellen om jag minns rätt)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du kan få en vettig för runt 9000-12000

Tycker 20 000 är lite väl för en med 15", ett gammalt Radeon9700 och 512MB. Men de klart... Märkes-saker kostar.. precis som kläder och annat..

Plus en upplösning på 1440 x 960, Dual Layer DVD-brännare, digitalt ljud in/ut, FW800 och DDR2 (dock begränsad till 333MHz).

Okej, här finns ett fåtal motståndare, med bättre upplösning; 1680 x 1050.
Två av dessa levereras med 512MB internminne och det Radeon 9700 (fast med hälften så mycket minne) som du klankar ner på.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Beställde mig en 15" PB nyss, 1GB och ingen superdrive, gick på 18700 med studentrabatt. Känns ju sådäär prisvärt egentligen, men jag behöver en laptop NU, vill testa på OSX och iBooken saknar en del saker jag behöver.
Hoppas den är riktigt tyst nu bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doppler
Beställde mig en 15" PB nyss, 1GB och ingen superdrive, gick på 18700 med studentrabatt. Känns ju sådäär prisvärt egentligen, men jag behöver en laptop NU, vill testa på OSX och iBooken saknar en del saker jag behöver.
Hoppas den är riktigt tyst nu bara...

Recension sen