Kan ej ansluta till MySQL remote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2002

Kan ej ansluta till MySQL remote

Håller på och sätter upp boastMachine CMS, och under installationen fick jag ett antal felmeddelanden eftersom jag inte hade satt rättigheter för filerna som skulle köras. Efter ett antal försök kan jag nu inte längre ansluta till MySQL från min dator, men det fungerar bra logga in på den om jag sitter på servern (har dock ej möjlighet att testa installera om boastMachine via den, men det syns ju med "mysql>").

Finns det någon deny/allow som kan ha blivit satt automatiskt? Har försökt starta om servern utan framgång.. :\

Försökte googla efter mysql deny, men hittade inget där heller.

Edit: Kör Debian Sarge, Mysql 4.0.24

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Hmm, som default lyssnar MySQL bara på localhost. Gå in i /etc/mysql/my.cf och ändra det, kommer inte ihåg hur det står exakt men tror nog du kan hitta det, står nåt med localhost.

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Aug 2001

Som jontaa sa, kolla i /etc/mysql/my.cf

Antagligen är det antingen en rad med "bind-address = 127.0.0.1" som du letar efter, eller en rad med skip-networking

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2002

Nej då, det var inga problem att ansluta från början, det skapades problem efter att jag misslyckades några gånger med att installera bmc. Det fungerade igen efter att jag lät den vara i en dag :>

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");