Permalänk

Mac OS X utan dvd?

Har fått tag på min första mac, en PowerMac G3. Har OS X på dvd och skulle vilja testa, även om det antagligen inte kommer gå särskilt bra. Tyvärr har datorn bara en cd-spelare.

Som jag förstått det måste man ha en dvd-spelare från Apple för att kunna boota med den så det går inte köra med en vanlig dvd-rom. Går det installera OS X från något annat medium? Boota från ett usb-minne, iPod eller något och sen köra resten från dvd eller nätverk?

Permalänk
Medlem

1. För att boota tiger måste du ha en en mac som hanterar firewire. Där har de satt gränsen, vilken Powermac är det du har? Har du en för gammal får du boota in i OS9 och använda Xpostfacto för att installera.

2. Tiger finns på skiva, går att köpa från apple.

3. Du kan använda vilken DVDläsare som helst.

4. Du kan boota från vilken typ utav medium som helst som kan hittas i openfirmware. Gammal dator har inte så bra stöd för det vad jag vet. Och för att nätverksboota krävs att du har en OSX Server i närheten.

Några viktiga saker. OS X vill ha endel RAM, se till att ha mer än 256. OS X vill ha ett relativt trevlig grafikkort. Se till att ha 16MB VRAM eller mer. Se till att ha en minst 20GB HDD.

Permalänk

En sån här är det.

350Mhz har jag för mig att det är, firewire har den och någonstans runt 400MB ram, men det är väl vanligt SDRAM så det ska väl gå att leta reda på lite mer.

Den har stått som server på ett företag så jag fick inte med den gamla disken och således inget OS9, men jag får testa med en dvd-läsare. Tack.

Permalänk
Medlem

heliga hoppsanhejsan! smurfmodellen är inte från igår iaf...

är verkligen macosx o.dyl något för den...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

pajjade en sån med vanligt sdram minne från en pc som jag slaktade :-S, funkade dock bra ett par dar tills den vägrade boota.

Permalänk

Åh vilka minnen. Fin maskin det där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
heliga hoppsanhejsan! smurfmodellen är inte från igår iaf...

är verkligen macosx o.dyl något för den...?

Har en 400@450 ståendes som server med OS X och det fungerar bara bra. Inget fartmonster att surfa på men den duger alldeles utmärkt för web-, ftp-, fil-server.

Trådskaparen bör också fundera på tanken att klocka den. Du får mest troligt upp den i 400 MHz utan problem. Hur du gör det hittar du på http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html

Permalänk
Medlem

Det skall bara vara att peta i en DVD-rom vilken som.
För att kolla hur andra lyckats så sök på
< http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso >.
Det svåra är inte att läsa utan att bränna direkt från Finder o iTunes, och det är ju dels inte aktuellt och dels inte särskilt svårt.
(Du har ju två 5-1/4 -platser på fronten...)

(edit: Vissa gamla blåvita har lite problem med nyare interface, stora diskar och primär/sekundär...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Fungerade riktigt bra, gick utmärkt att installera från en en dvd-spelare från LG.
Förvånande hur snabbt det ändå är, fungerar ju absolut att ha som surf-dator.
Nu ska man bara hitta på något att använda den till.