Trådlös router under Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08-området
Registrerad
Jul 2002

Trådlös router under Linux

Jag har för mig att jag har läst här på forumet att trådlösa routrar inte fungerar helt smidigt under Linux. Stämmer detta? Vad har ni för erfarenheter? Går de konfigurera från Linux?

Anledningen till att jag undrar är att jag vill kunna flytta runt med min laptop hemma. Egna erfarenheter sen tidigare är när jag har använt mig av andras routrar så har jag mot en varit tvungen att ansluta i windows först och sedan genast boota om till linux. På en annan så har det gått att ansluta direkt till. Bägge har varit av märket D-Link.
Specifikt så funderar jag på att införskaffa en D-Link DI-624+ 54Mb trådlös router.

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Trådlöst ska inte vara något problem så länge det finns bra drivrutiner till ditt kort.
Jag använder ndiswrapper och windows drivare från realtek till mitt D-Link 510 kort, som accesspunkt använder jag en D-Link 514.
Jag har inte haft några större problem förutom ibland då man ansluter till APn. Men det fixas lätt genom

# iwconfig wlan0 essid off # iwconfig wlan0 essid minessidhär

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Nov 2002

Hemmaroutrar konfigurerar man väl oftast via web-GUI? Jag har flear 3com routrar som inte är något problem att konfa.

War is Peace.
Freedom is Slavery.