F.E.A.R:s åverkan på dagens grafikkort

Permalänk
Melding Plague

F.E.A.R:s åverkan på dagens grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>F.E.A.R:s åverkan på dagens grafikkort</b></font> <small class="small">torsdag 20 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com" target="_blank" >Anandtech</a> har gjort ett djupgående test mellan olika grafikkort och deras prestanda i nysläppta spelet F.E.A.R. Striden står som vanligt mellan Nvidias 7800GTX och ATI:s X1800XT. Enligt skribenten rekommenderas det att spela utan anisotropiskt filter och utan "soft shadows". Till sak hör dock frågan om inte monsterkorten skulle tjäna på att samspela med 2 GB RAM-minne, och om testerna visar på en flaskhals i detta fall. Summa summarum är att Nvidias 7800GTX än så länge är måttligt bättre än ATI:s motsvarande kort, och det är väl snarare tillgången och priset på Nvidias kort som gör dem till ett självklart val.
<br />
<br />Läs hela jämförelsen på <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2575&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte mycket som talar för ATI om man vill lira FEAR

Visa signatur

[Antec P180] [ASUS K8N-E Deluxe s754] [3400+@240*10.5] [Hiper Type-R 480w] [HIS X800 PRO@XT PE] [1.5 GB A-data 400mhz] [2X160 GB Spinepoint] [ADDA@5volt] [17" TFT]

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilka framerates man kan vänta sig (som vanligt dåligt att de inte skriver ut lägsta och högsta fps med de olika inställningarna) så kommer jag definitivt inte skaffa detta spel. Tidigare erfarenheter av Monolith talar inte gott heller, någon som minns Shogo M.A.D eller AvP 2 på deras tid?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barr3
inte mycket som talar för ATI om man vill lira FEAR

Va? problemet är ju att ATI highend inte finns i butik. Annars presterar det ju bättre än Nvidias bästa
På senare tid har ATI får någon sort domedagsstämpel över sig. Det är kass att lanseringarna bara finns på pappret, det drabbar alla, men jag hoppas att ATI kommer igen eftersom det värsta scenariot är NVIDIA ala Intel eller MS totaldominans där priset aldrig kommer att gå ner.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Gah, varför testar dom inte med 9800pro? vill gärna veta vad mitt kort presterar. Ska ju lira det på 1280x1024 med min TFT. Så länge det går med typ medium på det mesta och high på det viktigaste, så är de lugnt

nån som tror att det skulle gå? utan AF/FSAA då alltså....

Permalänk
Medlem

testa demot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kibumbi
Med tanke på vilka framerates man kan vänta sig (som vanligt dåligt att de inte skriver ut lägsta och högsta fps med de olika inställningarna) så kommer jag definitivt inte skaffa detta spel. Tidigare erfarenheter av Monolith talar inte gott heller, någon som minns Shogo M.A.D eller AvP 2 på deras tid?

Det är väl inget fel på Shogo och definitivt inte AvP 2.... Jag har då aldrig upplevt någon av dom spelen skulle laga.

Ska du börja whine på Commanche 4 också då där man inte kommer över 32fps?

Permalänk

jag kan då lova dig att det inte kommer att flyta med sån upplösning och medium detaljer.... bara om du kör max 1024 i uplösning

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är väl inget fel på Shogo och definitivt inte AvP 2.... Jag har då aldrig upplevt någon av dom spelen skulle laga.

Ska du börja whine på Commanche 4 också då där man inte kommer över 32fps?

Kodningen i båda spelen suger något förfärligt (allting är i princip baserat på vilken fps du har), Commanche har jag aldrig spelat så det tänker jag inte diskutera.

Efter ha speedrunnat AvP 2 ganska nyligen vet jag precis vad jag snackar om. Har du 60fps eller mer så går allting som fienderna gör sådär 4 gånger snabbare än vad det ska göra, RoF, förflyttning, recovery time osv.. Allt det påverkas sanslöst mycket bara för att man har en högre fps, det har gjort att jag inte litar på deras kodare längre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Gah, varför testar dom inte med 9800pro? vill gärna veta vad mitt kort presterar. Ska ju lira det på 1280x1024 med min TFT. Så länge det går med typ medium på det mesta och high på det viktigaste, så är de lugnt

nån som tror att det skulle gå? utan AF/FSAA då alltså....

Ett X800GT som är bättre än 9800P får 25FPS i 1280 vilket jag inte tycker är spelbart men någon som är mindre petig kanske skulle kunna leva med det. Ett 9800p borde hamna på kanske 20-22 FPS och då är det inte kul...

Sjukt krävande spel, 7800GT(X) i SLI är ett måste om man vill ha fint flyt med bra bild.

Nu får dom fan skynda på med R580/R600 och G72/G80 :), betalar man 4000++ kronor är det hög upplösning + AA man vill ha.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kibumbi
Kodningen i båda spelen suger något förfärligt (allting är i princip baserat på vilken fps du har), Commanche har jag aldrig spelat så det tänker jag inte diskutera.

Efter ha speedrunnat AvP 2 ganska nyligen vet jag precis vad jag snackar om. Har du 60fps eller mer så går allting som fienderna gör sådär 4 gånger snabbare än vad det ska göra, RoF, förflyttning, recovery time osv.. Allt det påverkas sanslöst mycket bara för att man har en högre fps, det har gjort att jag inte litar på deras kodare längre.

Ifall fienden arbetar 4ggr snabbare så får ju du också göra det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ifall fienden arbetar 4ggr snabbare så får ju du också göra det

Det är det som suger i kodningen i de spelen, Player påverkas inte utan bara fienderna. Hur kul är det när marines springer ifrån en när man spelar som alien? Eller att en predator kan skjuta 5-6 skott i sekunden med shoulder cannon? Eller att en alien kan slå ihjäl dig på under 3 sekunder trots att du har 100Hp och 100 armour? Inte särskilt kul i min mening

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Sa inte ATI att X1800XT skulle vara upp till 90% snabbare i FEAR än 7800GTX? Som jag ser på dessa tester iaf så Vinner 7800GTX.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

FEAR var ju något av en besvikelse. Känns som de slängt ihop alla banor etc på en halvtimme, riktig B-känsla.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

håller med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
håller med

Samma här. Spelutvecklare för PC har blivit bortskämda med att vi hostar upp en halv månadslön och uppgraderar vår hårdvara varje gång en ny stor titel ska släppas.

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
FEAR var ju något av en besvikelse. Känns som de slängt ihop alla banor etc på en halvtimme, riktig B-känsla.

hmm!?

Bästa sp-shootern sedan half-life enligt min åsikt då....:D

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

Men tänk på att en konsol har endast ett enda grafikkort. Tex när det gäller grafikkort så finns det ett rätt stort utbud till datorer. Detta är ju bara ett exempel, men jag lovar att det finns fler som försvårar programmeringen i ett spel. Summa summarum kan man ju säga att ett PC-spel blir X antal gånger mer kod för att få det lika optimerat som på konsoller.
Kan ju tillägga att en konsol ska ju endast ge sin prestanda till spel medans en dator har liiiiiite mer att hålla reda på...tex ett knepigt Windows?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

nu kan man iof inte jämföra en konsoll och 50 olika sorters datorkonfigurationer rätt av. konsollspel kommer alltid se bättre ut än motsvarande PC-spel om inte stramare standards fastställs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jo det är sant att du har lite mer att tänka på när du kodar för PC, men sen märker man ju ganska snabbt om tillverkaren lagt ner tid på att få det så bra som möjligt eller bara stressat för att få ut produkten på marknaden. Doom 3 var visserligen inget höjdarspel enligt de flesta, men man kunde köra spelet hackfritt på ganska gamla maskiner, likadant med HL2 som man kan köra i DX8-läge för äldre grafikkort. Hade varit trevligt om FEAR gått i samma spår.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

fear går att spela i dx 8 läge:P. doom 3 var mycket bra enligt mig o klarade fear precis.. spelade på min p4 2.6 GHZ @ 3 ghz. radeon 9200SE och 768 mb ram med 800 x i upplösning:P

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det fattas det slutgiltiga testet, jag mena, med AA/AF vann ju ATI på alla upplösningar dom körde & Nvidia vann utan AA/AF & Soft-Shadows, villken e då vinnare med både Soft-Shadows & AA/AF.
Lite synd att dom inte testade det.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

tur man köpte ett 7800 GT!

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Tycker nästan det fattas det slutgiltiga testet, jag mena, med AA/AF vann ju ATI på alla upplösningar dom körde & Nvidia vann utan AA/AF & Soft-Shadows, villken e då vinnare med både Soft-Shadows & AA/AF.
Lite synd att dom inte testade det.

Om du läser recentionen igen lite mer nogrant så ser du att man inte kan det. Kanske i nån framtida patch eller nått men inte för tillfället.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Lite stavfel i nyheten, plus att det rekommenderades att stänga av AA, inte AF.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen

Men tänk på att en konsol har endast ett enda grafikkort. Tex när det gäller grafikkort så finns det ett rätt stort utbud till datorer. Detta är ju bara ett exempel, men jag lovar att det finns fler som försvårar programmeringen i ett spel. Summa summarum kan man ju säga att ett PC-spel blir X antal gånger mer kod för att få det lika optimerat som på konsoller.
Kan ju tillägga att en konsol ska ju endast ge sin prestanda till spel medans en dator har liiiiiite mer att hålla reda på...tex ett knepigt Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

nu kan man iof inte jämföra en konsoll och 50 olika sorters datorkonfigurationer rätt av. konsollspel kommer alltid se bättre ut än motsvarande PC-spel om inte stramare standards fastställs.

Nu har jag ju aldrig sagt att man kan optimera spel lika mycket som till konsoller. Men just konsoll spel är ett bra exempel på hur bra det kan se ut utan värsting hårdvara.

Men nu släpps det massor av spel som helt enkelt är väldigt dåligt optimerade. Speltillverkarna kodar inte ett spel som flyter bra till grafikkort som är vanliga utan de programerar så att det ska flyta på värstingkort. Dock finns det undantag som HL2. Jag kommer ihåg när Q3 kom och det gick alldeles utmärkt att köra på minimum kraven och det såg riktigt bra ut. (P-233 tnt1 kort som jag hade då flöt det riktigt bra på)

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Striden står som vanligt mellan Nvidias 7800GTX och ATI:s X1800XT.

Jaa, precis som vanligt. Som det har gjort i alla tider.

Permalänk

Hahahahahahahaha

Börjar tvivla på om man ska köpa nåt nytt kort till jul.
Brukar väl inte vara vanligt att ett nytt spel plågar nya generationens hårdvara något enormt? Blir lite orolig måste jag säga.

När kommer G72/R580 (enligt ryktena)?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2