Samba nedgradering ända lösningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Samba nedgradering ända lösningen?

Tja, har skummat forumet efter lösningen på det fruktade åäö-problemet med Samba.
Problemet i korthet: Lägger jag upp en share från en Win-burk på min linux så byts alla åäö i fil/mappnamn ut och blir myskotecken/fyrkanter.
Går fortfarande att komma åt dom men det blir ju miffat på ftpn tillexempel.

Detta är ett problem som jag inte hade med Samba 2.x utan har dykt upp olösligt med 3.x versionen. Problemet med 3.x är att man (tydligen) tagit bort funktionerna codepage etc. i smb.conf.

Nåja, nu till mitt egentliga problem. Hur gör jag för att nedgradera till sista 2.x versionen? (har för mig att det är 2.2.12)
Är hyfsat ny på Linux och har aldrig installerat från installationsfiler förut. Laddat ner från Samba-siten men sen är det stopp.

Måste jag avinstallera samba 3.x först eller kan man installera över?
Hur gör jag för att installera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

För mig var det mest tvärtom. När jag hade Samba 2 var teckenuppsättningen helt olika på linuxburken och windowsklienterna. Eftersom filena på servern (Gentoo-nånting) användes i stort sett bara via samba, hade filerna galna namn på serverns filsystem utan att det gjorde så mycket. Och när jag sen uppgraderade till Samba 3 blev alla tecken plötsligt rätt. Det gick att ställa in teckenkodningen "bakåtkompatibelt", men jag bytte så att filerna heter samma sak på båda ställena (genom att kopiera till windowsdatorn, byta inställning i samba, och kopiera tillbaks, vilket tog hela dan).

Du ska inte alls behöva nergradera samba. Det finns funktioner för att ställa in codepage och sånt i samba. Det gäller bara att lista ut hur man gör (jag har totalt glömt, och den servern är ominstallerad sedan länge). RTFM, typ.

Edit: ^^^ Eller gör bara sådär.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Tyvärr fungerar inte det.
Har provat allt vad codepage heter, utan resultat.
Att kopiera fram och tillbaka är något som jag inte har varken tid eller lust med så det lutar åt en nedgradering iallfall.
Så om någon vet var jag kan få tag i 2.2.12 eller liknande till en ClarkConnect 3.1 dist så skulle jag bli väldigt tacksam!

---EDIT
Nu har jag äntligen fått det att fungera!
la till följande i fstab när jag mountade shares från XP:
codepage=cp850,iocharset=iso8859-1