Rootlogin via ssh endast från lokala nätverket?

Permalänk

Rootlogin via ssh endast från lokala nätverket?

Hej.

Jag vill kunna komma åt rootkontot via SSH.. men det är ju inte helt säkert att ha rootlogin tillåtet från hela nätet.

Kan man lösa detta?

/Erik

Permalänk
Medlem

Logga in som en vanlig användare och använd sedan kommandot su för att växla till root.

Permalänk

Jo men det konstiga är att om jag använt su så kommer jag inte åt pure-ftpd och pure-pw kommandona. dom kommer jag därimot åt om jag loggar in som root direkt..

Kan man inte sätta undantag bara för en lokal IP?

Permalänk
Medlem

Det har att göra med att pathsen är olika. Om du som din vanliga användare använder whereis pure-ftpd så ser du fullständiga sökvägen, vilken du kan använda sen när du loggar in med su.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaFt
Det har att göra med att pathsen är olika. Om du som din vanliga användare använder whereis pure-ftpd så ser du fullständiga sökvägen, vilken du kan använda sen när du loggar in med su.

Ja det fungerar ju.. men lite omständigt.. kan jag kopiera pure-pw till nån annan katalog för att komma åt den?
vart ligger alla körbara filerna som man kommer åt? /usr/bin?

Permalänk
Medlem

Fungerar inte "su -"?

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Fungerar inte "su -"?

Jo faktiskt.

Vad gör "su -" ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo_erik_
Jo faktiskt.

Vad gör "su -" ?

Loggar in dig som root på precis samma sätt som om du loggar in direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Loggar in dig som root på precis samma sätt som om du loggar in direkt.

Upptäckte precis det
Man kan ju skriva su användarnamn också spännande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo_erik_
Ja det fungerar ju.. men lite omständigt.. kan jag kopiera pure-pw till nån annan katalog för att komma åt den?
vart ligger alla körbara filerna som man kommer åt? /usr/bin?

kolla var pure-pw ligger med
which pure-pw
Lägg till den katalogen i din $PATH.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tack allihopa för bra svar nu har ni varit snabba som vanligt och hjälp mej lösa ett problem som inte längre är nåt problem

Permalänk
Medlem

Några förklaringar:

su : Man "blir" användaren root men behåller sin miljö gällande path, aliases ...
su - : Man "blir" användaren root och får root's miljö, precis som om man loggade in som root.
su userid : Man "blir" den användaren, är det root som ger kommandot så frågas det inte efter lösenord.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Några förklaringar:

su : Man "blir" användaren root men behåller sin miljö gällande path, aliases ...
su - : Man "blir" användaren root och får root's miljö, precis som om man loggade in som root.
su userid : Man "blir" den användaren, är det root som ger kommandot så frågas det inte efter lösenord.

... och slutligen:

su - userid: Man blir den användaren och får dess miljö, precis som om man loggade in som den.

Permalänk

Woo..

Tackar

Finns alltid mer att lära sej

Permalänk
Medlem

Jag har i min /etc/ssh/sshd_config skrivigt "PermitRootLogin no" men man kan ändå logga in som root vad har jag missat?

Permalänk
Hedersmedlem

Att starta om sshd?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av:

AllowUsers *@192.168.0.* AllowUsers deext@* PermitRootLogin yes

Vilket innebär att användaren deext kan logga in från vad som helst och ingen annan. Alla användare får dock logga in om de kommer från LAN:et.