Lite debian nybörjar frågor

Permalänk
Medlem

Lite debian nybörjar frågor

Tjena! Tänkte lägga in debian på min burk nu, men jag har lite frågor.

Först och främst tänkte jag fråga vilken version jag ska dra ner.
Unstable,testing eller sarge. Vad är skillnaden mellan unstable och testing? Lutar åt Sarge eftersom jag vill ha ett stabilt system.

Hade tänkt att bara installera grunden och sen apt-get'a det som jag vill ha, men jag är lite osäker vad som finns i debians repositorer (heter det så?) Har ingen lust att sitta fast vid en kommand prompt bara för att jag inte vet vad paket namnen heter.

Men det jag tänkte installera är väl X, gnome, firefox samt ATI drivrutiner. Är det något viktigt jag missat som krävs?
Skulle vara schysst om någon skriver paket namnen så jag kan skriva upp dom.

Har inte kört Linux på ett tag och då var det Ubuntu och Fedora när det begav sig, men det gick så satans slött.

Permalänk
Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar...

Permalänk
Medlem

Om server så skulle jag köra stable utgåvan.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ati drivrutiner är skitktrånligt i Debian.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Ati drivrutiner är skitktrånligt i Debian.

Inte om man använder sig av http://xoomer.virgilio.it/flavio.stanchina/debian/fglrx-insta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag föreslår nog att du använder testing.

Stable/unstable/testing har inget att göra med hur stabil datorn är, utan hur "stabila" - som i ickeföränderliga - paketens versioner är. Stable - eller sarge - får bara säkerhetsuppdateringar, och därför är paketversionerna stabila där. Notera att förra stable - woody - var stable i tre år. Det betyder att du måste sitta med paket som är tre år gammla, och vem gör det frivilligt utom microsoftanvändare?

Unstable innebär att de nyaste versionerna av alla paket ligger där. För tillfället är unstable ganska instabilt - som i nya versioner funkar inte med varandra - och därför rekomenderar jag inte att du kör det nu. Det brukar dock vara ganska stabilt - i fungera-bemärkelsen - så det brukar gå att köra.

Testing innehåller alla paket som har legat i unstable i minst 14 dagar utan att några allvarliga fel upptäckts. Med andra ord får du nya versioner av nya program, utan att din dator spontandör lite då och då.

X heter x-window-system. ATi-drivrutiner finns inte i debians egna förråd, eftersom de inte är fria.

Om du apt-get:ar synaptic så får du ett grafiskt apt-interface, där du enkelt kan söka etc.

Nu när jag faktiskt har hållt mig ontopic ett bra tag: varför testar du inte ubuntu? Där får du ju automatiskt just de sakerna du skriver, men faktiskt inget mer.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ubuntu gick för slött, dom gångerna jag har testat debian gick det sjukt mycket snabbare. Och en annan fråga är ska man ta x-window-system eller xfree86?

Permalänk
Medlem

x-window-system ska du installera. Det är ett paket som installerar allt du behöver, inklussive xorg eller xfree86 (beroende på om du kör stable, eller något annat)

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

för workstations är testing eller unstable att föredra.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, är det debian-testing-i386-netinst.iso jag ska ha alltså? Om jag vill köra testing dvs, har lite svårt att hitta på debians sida.
edit: är det bara att skriva apt-get gnome så får man gnome eller har den något konstigt paketnamn?

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att man kan använda sig av apt-cache search för att söka efter paket. Om du gör en sökning på Gaim lär du märka vad paketet heter

Edit: oops gnome menar jag