Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Budapest
Registrerad
Nov 2002

hur fa samma ip alltid?

Maste fixa foljande sa tips tages tacksamt emot...

Jag har 3 datorer: 1 Linux, 1 Mac och 1 Windows), samtliga er kopplade till router som i sin tur er kopplad till adslmodem.....dvs ett standard netverk.

Det jag vill fixa till er att exempelvis min Mac ALLTID automatiskt blir tilldelad det interna ip'et 192.168.2.100, min Linux 192.168.2.101 etc.

som det er nu sa blir ip'ena slumpmessigt givna till datorerna beroende pa vilken dator som startas forst etc...

sa hur fixar jag detta? er det i datorerna som detta konfigureras genom att den "krever" ett speciellt ip......eller er det ngt man maste pilla med i routern sa att den kenner igen mac-addressen och da ger rett ip till rett burk?

tacksam for svar

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Du skriver inte vilken router du har så du kan inte få mera specifik hjälp än detta.

I routern kan man oftast tala om att en mac-adress alltid skall få en viss specifik ip-adress.

Många routrar, ex DI604, delar ut 192.168.0.100 - 192.168.0.199 övriga adresser kan man själv använda för att sätta fasta ip-adresser på datorer som behöver det. Glöm bara inte att du isåfall måste sätta ip-adress, gateway och DNS-servrarna.

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Budapest
Registrerad
Nov 2002

ojda...later redan som om det krever mer en vad jag klarar av.....

min router er en ......eh.....edimax heter den : )

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Din router delar ju ut ip-addresser. Det finns egentligen ingen anledning för detta om det bara är du som sitter bakom routern - du kan ge alla dina klientdatorer fasta ip:n istället (det enda som kan hända är att du ger en dator samma fasta ip som routern delar ut till någon annan, därför är det säkrast att ge alla datorer bakom routern fasta ip så blir det inga krockar).

Men, det är inte bara ip som routern delar ut. Den delar också med sig information om gateway, dns osv. Dessa data kan du också själv med fördel mata in. Om du på en windowdator först väljer att automatiskt få ett ip från routern (dvs. använda dhcp) så kan du sedan i cmd (välj kör -> skriv cmd) skriva ipconfig för att se resten av datan du behöver (dns, gateway osv). Möjligt är att du måste ge en växel till ipconfig (typ ipconfig all) eller något, jag kommer inte ihåg.

Björn