Permalänk
Medlem

midi

tja! jag kan inte spela upp midi. jag har fedora och inget av programmen som kom med kan spela upp skiten. jag testade tanka kdemidi eller vad det hette men det funkade inte där heller. så det är nåt konstigt. nån som fattar? jag vet att midi suger men det är för att jag spelar i ett band där sångaren och gitarristen gillar att använda det här guitar pro till windows att skriva tablatur i. då kan man konvertera till midi.

Permalänk
Medlem

Jag tror du vill installera timidity.
http://timidity.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem

Det är fan svårt asså. Jag har installerat det men hur använder man det?

Permalänk
Medlem

Om du har gjort rätt så ska du ha fått midi-portar som du kan använda
när du spelar upp midi-filer med t.ex. pmidi.
http://www.djcj.org/LAU/guide/TiMidity-howto.html

Permalänk
Medlem

Observera att tmidity inte är en uppspelare för midi utan helt enkelt en mjukvarubaserad wavetable-emulator för ljudkort som saknar detta. Men då det finns ytterst få ljudkort där man kan få igång wavetable-funktionen under linux så krävs timidity generellt sett för att spela upp midi. Har man ett soundblaster live/audigy(x) så kan man få igång ljudkortets egen wavetable-funktion för uppspelning av midi-filer.
Dokumentationen för timidity ska vara rätt bra på att beskriva hur man får igång det hela men det som krävs är helt enkelt timidity samt ett set med instrumentsamples, vanligtvis gravis-set:et som en gång i tiden kom med gravis ultrasound-ljudkorten (yes, jag har varit en lycklig ägare utav ett gus max ). Sedan så krävs en midi-spelare såsom pmidi eller alsa:s egna aplaymid. Undrar om det inte går att spela upp mid via xmms om man har timidity konfigurerat....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för ljuuuuuuuuudkort mannennenenen

med ett sblive kan du ladda en standard-sfx-ljudbank och spela MIDI med ALSA utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRATER
Beror på vad du har för ljuuuuuuuuudkort mannennenenen

med ett sblive kan du ladda en standard-sfx-ljudbank och spela MIDI med ALSA utan problem

Just precis, men nu nämnde han tyvärr inte vad han hade för ljudkort dumt nog.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Just precis, men nu nämnde han tyvärr inte vad han hade för ljudkort dumt nog.

Silicon Integrated Systems [SiS] Sound Controller

Permalänk
Medlem

Tja, då får du nog använda dig av Timidity.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Definitivt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se