OSX: ColorSync ersätter Preview

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
the U.S.
Registrerad
Jan 2002

OSX: ColorSync ersätter Preview

Känns som att man sitter vid Windows igen.. Av någon konstig anledning har OSX börjat använda ColorSync för att öppna allt som öppnades med Preview förrut. Jag kan manuellt ta Open all with Preview igen för varje filtyp... vilket ju fungerar, men förutom att det är jobbigt så försvinner ikonen för filen dessutom - alla jpg-filer har nu en blank ikon t.ex..

Är det jag som har flippat något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Kan vara du iofs men det är väl skit samma - bättre att fixa det.
Markera en .jpg och välj "visa info", välj "öppna med…" förhandsvisning och tryck på "ändra alla…"

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2002

Jag råkade ut för exakt samma sak för några dagar sedan, utan att ha gjort något... Riktigt underligt, men det ordnades genom att göra som det beskrivs ovan. Enkelt, men störigt ändå.

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
the U.S.
Registrerad
Jan 2002

Som sagt,

Grejen är att när jag gör som ovan så försvinner ikonen för filen.. Alla mina jpg-filer etc etc har en helt vit, tom ikon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2005

Låt datorn köra sina maintenance scripts.

Mac Pro Dual Xeon 5365 @ 3Ghz --- Mac Pro Dual Xeon E5462 @ 2.8Ghz med Quadro FX 5600 --- Macbook Pro Core Duo @ 2Ghz x 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2002

vilka skript =)?

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

"Vi kämpar, det är på allvar."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
vilka skript =)?

sudo periodic daily
sudo periodic weekly
sudo periodic monthly

(eller är det sudo update_prebinding som han far efter, varför inte även om det mest hörde 10.2 till)

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
the U.S.
Registrerad
Jan 2002

Nope, periodic löste inte det. :/ Jag har laddat ner Cocktail och ska kolla igenom det. /edit. Var I Cocktail? Jag hittar inget relevant..

Lite misc frågor:
- Kan man hoppa till början av texten i Terminal på något sätt, så som man vanligtvis gör med Äpple+Vänsterpil (Home alltså)?
- Finns det något sätt att joina/merga/sätta ihop m4a/m4b filer? Jag har lite uppdelade audiobooks.. Har Googlat lite förrut men inte stött på något vettigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Cocktail - System - Scripts, så kör du alla scripten där. Ett tips är att ta alla för sig, kan ta oerhört lång tid annars.
Sedan har du under Files - Caches så kan du rensa lite där :), mest om du känner för det, är ett väldigt användbart program

Men du har ju redan kört periodic scripten, men vi får se

"Vi kämpar, det är på allvar."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
the U.S.
Registrerad
Jan 2002

Nope, det löste inte det.. Findern visar inte längre någon Preview för bilder etc, när jag väljer det..